Budzanowski, MSP: Gazoport powstaje, by służyć ludziom

Budzanowski, MSP: Gazoport powstaje, by służyć ludziom
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dzięki gazoportowi Świnoujście ma możliwość bycia strategicznym portem na Morzu Bałtyckim, a Polska gwarantem bezpieczeństwa energetycznego całego regionu Europy Środkowo – Wschodniej - mówi Mikołaj Budzanowski, wiceminister skarbu państwa.

- Czy wrzesień będzie jednym z najważniejszych miesięcy w polskiej gospodarce w ostatnich latach, również dla rządu, dla Pana, rozpoczyna się budowa terminalu LNG w Świnoujściu ?

- Tak, zdecydowanie będzie to najważniejsze wydarzenie dla polskiej gospodarki. Fakty mówią same za siebie. Budujemy pierwszy gazoport w basenie Morza Bałtyckiego oraz całej Europie Środkowo-Wschodniej. To oznacza, że Polska będzie pionierem, którego odważne działania wzmocnią bezpieczeństwo energetyczne całego regionu. Łączy się to zarówno z prestiżem, jak i wielką odpowiedzialnością. Nie mniej jednak inwestycja realizowana jest zgodnie z planem. Prace przygotowawcze zostały przeprowadzone i zakończone w terminie. Cieszę się, że wszystko wskazuje na to, że już w 2014 roku pierwsze statki z katarskim gazem wpłyną do Świnoujścia. Jest to dowód na to, że wielkie wizje stają się faktem.

- „Zawarcie tej umowy, a wcześniejsze przyjęcie specjalnej ustawy, która reguluje i upraszcza procedury związane z budową terminalu, uzyskanie decyzji środowiskowych i pozwolenia na budowę świadczą, że dotychczasowe wieloletnie mówienie o potrzebie dywersyfikacji się skończyło - teraz staje się faktem” – powiedział Pan Minister Aleksander Grad podczas podpisania Umowy z wykonawcami tego przedsięwzięcia. Co zatem zapewni Polsce budowa terminalu LNG w Świnoujściu ?

- Własny terminal LNG jest kluczową dla polskiej gospodarki inwestycją z szeregu powodów. Po pierwsze, chyba najważniejsze, uniezależni w dużym stopniu Polskę od jej dominującego dostawcy. Co więcej, pozwoli na odbieranie surowca drogą morską, praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Po drugie, inwestycja będzie miała wpływ na rynek gazu państw ościennych i całego regionu. Jeszcze raz pokreślę – nasze pragnienie uniezależnia się od dobrej woli wschodniego sąsiada oraz wizja Polski, jako ważnego gracza na energetycznej mapie Europy, właśnie stały się faktem. Terminal LNG to fundament polskiego bezpieczeństwa i realna dywersyfikacja. Firmy wchodzące w skład zwycięskiego konsorcjum posiadają już doświadczenie zdobyte przy budowie kilkunastu terminali LNG na świecie, w tym m.in.: Canaport LNG (Kanada), Freeport (USA), Terminal Guandong (Chiny), Pyeongtaek LNG (Korea Płd.), Zeebrugge (Belgia), Bilbao (Hiszpania), Marmara LNG (Turcja), Fos Cavaou LNG (Francja). Zadaniem konsorcjum jest wybudowanie terminalu LNG w Świnoujściu, wraz z jego przekazaniem do użytkowania, do 30 czerwca 2014 roku Czy jest Pan spokojny o harmonogram budowy i czy nie obawia się Pan opóźnień? Projekt, który nadzoruje Ministerstwo Skarbu Państwa realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem. Dziś nie ma żadnych opóźnień i wierzę, że w 2014 roku gazoport ruszy pełną parą. Firmy wchodzące w skład zwycięskiego konsorcjum, posiadają duże doświadczenie przy budowie największych terminali na całym świecie. W połowie lipca spółka Polskie LNG podpisała umowę z generalnym wykonawcą. Obecnie teren pod inwestycję jest przygotowany do przekazania międzynarodowemu konsorcjum, które zbuduje terminal LNG, a nastąpi to już we wrześniu.

- Jak ostatecznie będzie wyglądała sprawa dostaw gazu do Polski? Czy kontrahent jest sprawdzony pod względem jakości i wydajności skroplonego gazu i terminowości dostaw?

Qatargas jest jednym z największych producentów gazu skroplonego na świecie. Rocznie eksportuje ponad 40 mln ton LNG. Zaopatruje najlepiej rozwinięte gospodarczo kraje, takie jak Japonia, Korea Południowa, Belgia, Wielka Brytania, Hiszpania czy Włochy, co czyni go wiarygodnym i cenionym dostawcą. Fakt, że Polska będzie jego kolejnym klientem uważam za sukces. Umowa na dostawy skroplonego gazu podpisana została między PGNiG a spółką Qatargas w czerwcu 2009 roku i będzie obowiązywać od 2014 do 2034 roku. Kontrakt zakłada dostarczanie 1 mln ton LNG rocznie przez okres 20 lat. Roczna przepustowość terminalu w pierwszej fazie inwestycji wynosić będzie 5 mld metrów sześciennych gazu, a docelowo 7,5 mld metrów sześciennych. Kontrakt z Qatargas gwarantuje wykorzystanie terminalu od samego początku w ok. 30 proc. To bardzo wysoki wskaźnik., zwłaszcza że większość terminali na świecie startowała z mniejszym wykorzystaniem swoich potencjalnych możliwości.

- Czy z terminalu będą mogły korzystać inne bałtyckie państwa i jakie ewentualnie w grę wchodzą ilości? Czy otrzymał Pan takie zapytania?

- Przepustowość nowego terminalu będzie na tyle duża, że nie ma potrzeby budowy innych gazoportów w krajach bałtyckich. Zużywają one 5,4 miliarda metrów sześciennych gazu rocznie, więc nasza flagowa inwestycja z łatwością będzie w stanie zaopatrzyć cały region. Ponadto, terminal zapewni naszym sąsiadom niezbędną dywersyfikację dostaw surowca, bez generowania dodatkowych kosztów budowy gazociągu. Zainteresowanie jest, ale jeszcze za wcześnie na konkrety.

- „Terminal LNG to jednak nie tylko niezależność energetyczna, lecz także nowe możliwości rozwoju zawodowego. Jego realizacja stworzyła bowiem impuls do utworzenia w Szczecinie i Świnoujściu Europejskiego Centrum Szkolenia LNG, które będzie kształciło wysokiej klasy specjalistów, nie tylko na potrzeby polskiego gazoportu” – powiedział Zbigniew Rapciak, Prezes Polskiego LNG S.A. podczas uroczystości podpisania umowy. Jak ocenia Pan inicjatywę studiów w ramach Europejskiego Centrum Szkolenia LNG w Polsce?

- Uważam, że budowa terminalu nie jest jedynie wielką polityczną wizją. Powstaje po to, by służyć ludziom. To oni są największym polskim kapitałem, dlatego powinni być głównym beneficjentem tej inwestycji. Naszym priorytetem jest umożliwienie obywatelom zdobycia unikalnych na światową skalę kwalifikacji. Specjalizacja w zakresie LNG umożliwi im karierę na całym świecie. Bardzo się cieszę, że to przedsięwzięcie zaowocowało tak cenną inicjatywą, jak powołanie Europejskiego Centrum Szkolenia LNG.

- Zadbaliśmy o młodą generację, o przyszłość polskiej młodzieży, która szuka nowych kierunków studiów. Czy to przedsięwzięcie się powiedzie?

- Oczywiście. Jestem nawet pewien, że absolwenci różnych kierunków studiów szybko dostrzegą szansę, jaką dają im nowe studia podyplomowe z zakresu bardzo specjalistycznej wiedzy dotyczącej LNG. To także szansa na przekwalifikowanie się i zdobycie nowego zawodu dla osób posiadających już długoletnie doświadczenie zawodowe w innych pokrewnych dziedzinach, a zatem nie tylko młodzi ludzie będą zainteresowani możliwością kształcenia w Europejskim Centrum Kształcenia LNG. Żadna inwestycja w ludzi nie jest nieopłacalna. To oni są naszą przyszłością.

- Porozmawiajmy teraz o Świnoujściu, o regionie. Niestety, nie należy on do bogatych, stopa bezrobocia wysoka. Miejsc pracy coraz mniej. Czy budowa terminalu, potem jego eksploatacja zmieni ten niekorzystny trend ubożenia się województwa zachodniopomorskiego?

- Jestem pewien, że budowa terminalu LNG w Świnoujściu będzie stanowiła zachętę do dalszych inwestycji i przyczyni się do rozwoju gospodarczego miasta i regionu. Takie też było nasze założenie. W końcu gazoport, jako jedna z najważniejszych inwestycji o strategicznym znaczeniu dla Polski, podniesie rangę Świnoujścia, a zarazem całego regionu zarówno w kraju jak i zagranicą. Lokalizacja w Świnoujściu tak dużej inwestycji to dodatkowy atut miasta, który może pomóc w pozyskiwaniu kolejnych inwestorów. Warto wspomnieć także, że bezpośrednio do budżetu miasta wpłyną spore dochody w postaci lokalnych podatków. Środki te mogą być rozdysponowane przez władze miasta zgodnie z potrzebami mieszkańców.

- Na zakończenie naszej rozmowy zaproponuję Panu Ministrowi mini „orędzie” do wszystkich, którzy uwierzyli w tę inwestycję, wspierali ją i czekają na tzw. wkopanie pierwszej łopaty pod budowę terminalu LNG w Świnoujściu.

- Przez wiele lat Polska aspirowała do roli lidera na energetycznej mapie Europy. Naszą ambicją zawsze było uniezależnienie od jednego dostawcy gazu. Terminal LNG jest realnym krokiem w kierunku realizacji tych marzeń. Niesie za sobą szanse na rozwój zarówno w skali mikro, jak i makro. Dzięki gazoportowi Świnoujście ma możliwość bycia strategicznym portem na Morzu Bałtyckim, a Polska gwarantem bezpieczeństwa energetycznego całego regionu Europy Środkowo - Wschodniej. Dziękuję wszystkim za wsparcie tej przełomowej inwestycji.

Rozmawiał: Bogdan Tychowski
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budzanowski, MSP: Gazoport powstaje, by służyć ludziom

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!