PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bunkrowanie LNG w Gdyni to szansa dla PGNiG

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
26-01-2016 14:32
Bunkrowanie LNG w Gdyni to szansa dla PGNiG
Fot. Shutterstock

Zawinięcie do Gdyni statku napędzanego LNG stało się okazją do rozmów w sprawie ewentualnego bunkrowania tego typu jednostek. Uruchomienie takiej formy sprzedaży gazu, byłoby z pewnością korzystne dla PGNiG i poszerzyłoby sposoby sprzedaży gazu przez potentata.

Niskie ceny gazu w Europie to jeden z wielu elementów wskazujących, że z popytem na gaz w Unii Europejskiej nie jest najlepiej. W energetyce surowiec przegrywa z OZE, aura powoduje że zapotrzebowanie na ogrzewanie jest mniejsze od prognoz, branże gazochłonne wprowadzają technologie, dzięki którym zużywane są niższe ilości gazu. Wszystko to powoduje, że zapotrzebowanie na surowiec co najwyżej stoi w miejscu, a w wielu segmentach wręcz spada.
Czym to może skutkować? Najpoważniejsze ryzyko dla firm gazowych, to problem z nadmiarem zakontraktowanego gazu. Może się wręcz okazać, że spółki gazowe będą dysponowały nadmiarem surowca. Czy może to dotknąć PGNiG? Teoretycznie spółka jest dość dobrze zabezpieczona i dysponuje szerokim gronem odbiorców. Z drugiej jednak strony zmiany na krajowym rynku gazu i - jak zapowiadają analitycy - spadek udziału w nim PGNiG, każe spółce poszukiwać nowych rynków zbytu.

Coraz większa liczba armatorów zwraca swoją uwagę na statki napędzane LNG. Po morzach pływa wiele gazowców napędzanych LNG, są również już kontenerowce czy rorowce. Zasilany metanem prom wybudowała Gdańska Stocznia „Remontowa”.

Za stosowaniem LNG przemawia ekologia. Jednostki wykorzystujące LNG emitują o 25-30 proc. mniej CO2 niż statki wykorzystujące tradycyjne paliwa.

Jednak jeszcze większym impulsem powodującym, że napędzane gazem statki będą zdobywały coraz większe znaczenie jest fakt, ze po prostu są one tańsze w eksploatacji. Specjaliści mówią, że oszczędności mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu procent. Oczywiście są i wady. Największą jest fakt wyższych kosztów budowy – 10-15 proc. DO tego dochodzi dłuższy czas oczekiwania, związany ze stosunkowo niewielką liczbą stoczni budujących tego typu jednostki.

Jednak eksperci są zgodni, że choć cena raczej nie spadnie, to przy korzyściach eksploatacyjnych, nowym bardziej restrykcyjnym prawie dotyczącym emisji statki napędzane LNG będą miały coraz większe znaczenie. A to oznacza, że będzie rosło także zapotrzebowanie na stacje, mogące bunkrować tego typu paliwo. Ponieważ instalacji nie da się wybudować od ręki, już teraz PGNiG i władze Portu Gdynia nad wspólną inwestycją powinny się zastanowić. To może się w przyszłości bardzo opłacić.

Dariusz Malinowski

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


97 121 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 229 330 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 708 750 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP