PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Chadam, Gaz-System: badamy, czy terminal LNG mógłby skraplać gaz

Autor: PAP
09-09-2011 19:23
Chadam, Gaz-System: badamy, czy terminal LNG mógłby skraplać gaz
fot. archiwum PTWP

Szacujemy, że maksymalny koszt terminala LNG w Świnoujściu wyniesie ok. 2,6 mld zł - powiedział PAP podczas XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy prezes spółki Gaz-System Jan Chadam. Dodał, że firma analizuje możliwości rozbudowy terminala tak, żeby mógł on skraplać gaz.

"Szacujemy, że maksymalny koszt terminala LNG w Świnoujściu będzie na poziomie ok. 2,6 mld zł. Oczywiście mamy ujętą kwotę 2,8 mld zł - lepiej jak coś kosztuje taniej i jest przyjemna niespodzianka, niż jak kosztuje drożej i brakuje pieniędzy. Często pojawia się informacja o 3 mld zł, ale to jest kwota brutto z VAT-em" - zaznaczył.
Dodał, że spółka pracuje obecnie nad przygotowaniem studium wykonalności dla nowych funkcjonalności terminala. Wyjaśnił, że dotyczy to m.in. możliwości przebudowy terminala tak, żeby mógł on skraplać gaz ziemny. "Na terenie terminala budowane są dwa zbiorniki, zaprojektowany jest trzeci zbiornik, ale może się tam znaleźć więcej zbiorników, bo miejsce na nie się znajdzie. Trzeba to wszystko przeanalizować, trzeba zbadać, ile to może kosztować. Ale co najważniejsze, trzeba zbadać, czy będzie co skraplać" - zaznaczył.

Dodał, że studium będzie gotowe w perspektywie kilku miesięcy.

Przyłączenie terminalu LNG do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 rok. Oddanie do eksploatacji obiektu ma nastąpić do 30 czerwca 2014 roku. Terminal pozwoli na odbiór w pierwszym etapie ok. 5 mld metrów sześc. gazu ziemnego rocznie, co stanowi ok. 35 proc. aktualnego krajowego zużycia tego surowca (ok. 14 mld metrów sześciennych). W miarę wzrostu zapotrzebowania możliwe będzie zwiększenie zdolności odbiorczej terminalu do 7,5 mld m sześc.

W Europie działa 19 podobnych terminali, z czego aż sześć zlokalizowanych jest w Hiszpanii. Terminal LNG w Świnoujściu będzie pierwszym obiektem umożliwiającym odbiór gazu skroplonego i pierwszą tak dużą inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. Jego włączenie w sieć przesyłową, tworzoną w ramach korytarza Północ-Południe, umożliwi zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł pozyskania gazu nie tylko dla Polski, ale także dla Czech, Węgier i Słowacji.

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu 2011 roku. Za budowę odpowiada czterech inwestorów: Gaz-System, należąca do niego spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie. Te dwie ostatnie instytucje odpowiadają za przygotowanie infrastruktury portowej na przyjęcie dużych tankowców o pojemności sięgającej 216 tys. m sześc. Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 tys. do 216 tys. m sześc. W sąsiedztwie inwestycji na linii brzegowej powstaje cała infrastruktura przesyłowa. Część lądowa terminalu to dwa zbiorniki na gaz skroplony o pojemności 160 tys. m sześc., połączone z siecią umożliwiającą transport surowca w głąb kraju.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 503 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP