Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co z gazem łupkowym, czyli ustawa węglowodorowa po roku

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
03-11-2013 08:30
Co z gazem łupkowym, czyli ustawa węglowodorowa po roku
Fot. PTWP

Minął już ponad rok od zaprezentowanych przez Radę Ministrów 16 października 2012 r. założeń do ustawy węglowodorowej. Zasadne wydaje się zatem porównanie zakładanych w październiku ubiegłego roku koncepcji z aktualnym statusem prac legislacyjnych. Miniony okres podsumowują: Grzegorz Kuś, radca prawny w zespole ds. sektora naftowo-gazowego PwC oraz Marek Kilian konsultant w zespole ds. sektora naftowo-gazowego PwC.

Jaka jest najważniejsza konkluzja podsumowania roku prac nad ustawą węglowodorową?
- Przede wszystkim, na przestrzeni roku zrezygnowano z koncepcji jednej kompleksowej ustawy obejmującej kwestie regulacyjne i podatkowe. Odpowiedzialność za przygotowanie zmian w systemie regulacyjnym, w szczególności nowych zasad udzielania koncesji węglowodorowych, wzięło na siebie Ministerstwo Środowiska. Resort zdecydował się nie tworzyć nowej ustawy od podstaw i zamiast tego przygotowało projekt nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze z dnia 9 czerwca 2011 r. („PGG”) przez ustawę o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw („NPGG”).

Od lutego 2013 r. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało pięć wersji NPGG, a prace nad projektem w dalszym ciągu trwają.

Ale nie wszystko pozostawiono w gestii Ministerstwa Środowiska?

- Odpowiedzialność za stworzenie nowego reżimu podatkowego dla wydobycia węglowodorów przypadła natomiast Ministerstwu Finansów, które przygotowało projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw („USPW”). Status legislacyjny USPW jest analogiczny do NPGG, przy czym do tej pory opublikowano cztery wersje projektu.

Pierwszym z głównych założeń reżimu węglowodorowego z października 2012 r. była zmiana systemu koncesyjnego. Ministerstwo Środowiska zapowiadało: (i) wprowadzenie prekwalifikacji dla podmiotów ubiegających się o koncesję, (ii) likwidację obowiązku posiadania koncesji dla prac poszukiwawczych, (iii) konieczność utworzenia konsorcjum wydobywczego z NOKE dla celów prowadzenia działalności wydobywczej oraz (iv) zniesienie zasady pierwszeństwa dla podmiotów, które przeprowadziły prace poszukiwawcze, ale pozostawienie takiego uprawnienia podmiotom, które uzyskały koncesje na gruncie aktualnie obowiązującego PGG.

Pojawiły się jednak zarzuty dotyczące „jakości” prawa?

- W powyższym zakresie, obecny projekt NPGG zawiera przepisy, które można uznać za realizację ww. założeń. Niemniej, w kontekście wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 27 czerwca bieżącego roku - Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego warunkom udzielania zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów oraz korzystania z nich w związku z Dyrektywą 94/22/WE - realizacja czwartego z postulatów wymaga pogłębionych analiz.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP