PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co z rekompensatami dla PGNiG?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
27-11-2014 14:16
Co z rekompensatami dla PGNiG?

Przy ciągle niewykształconym konkurencyjnym rynku, braku wystarczającej liczby wejść do systemu i niewygasłych kontraktach długoterminowych oraz zapisach prawnych, które właściwie czynią z PGNiG przedsiębiorstwo użyteczności publicznej (choć zarazem będące podmiotem kodeksu spółek handlowych), wszelkie dywagacje o rynkowym bądź nierynkowym charakterze rekompensat są pozbawione głębszego sensu - komentuje dr Dominik Smyrgała z Collegium Civitas.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Temat rekompensat dla PGNiG z tytułu zobowiązań długoterminowych w warunkach postępującej liberalizacji rynku gazu ziemnego ciągle budzi emocje. Wielu ekspertów twierdzi, że stanowią one naruszenie reguł wolnego rynku i stawiają państwowy koncern w uprzywilejowanej pozycji lub stanowią próbę przerzucenia kosztów na końcowych użytkowników - mówi portalowi wnp.pl dr Dominik Smyrgała, Collegium Civitas

Czy rekompensaty z tytułu kontraktów długoterminowych należą się PGNiG? Cześć specjalistów uważa, że nie…
- Gaz ziemny wymaga rozwiniętej infrastruktury przesyłowej, głównie rurociągowej, ponieważ technologia LNG ciągle jeszcze jest we wczesnej fazie rozwoju. W polskich warunkach oznacza to, że znakomita większość podaży surowca pochodzi z kierunku wschodniego, w praktyce od jednego dostawcy - Gazpromu. Dopiero od niedawna pojawiają się nowe połączenia, realnie umożliwiające dywersyfikację dostaw i zwiększenie konkurencji. Zarazem ten surowiec nie jest łatwo zastępowalny innym nośnikiem energii, ze względu na sposób jego wykorzystania w przemyśle chemicznym. Stąd też przez wiele lat dostawca miał bardzo silną pozycję i był w stanie wynegocjować bardzo zyskowne kontrakty długoterminowe z korzystną dla siebie formułą cenową, okazyjnie sięgając po instrumenty mające mało wspólnego z działalnością gospodarczą, a dużo z polityką siłową. Przekształcenia rynku, które następują w ostatnich latach, z jednej strony mają na celu zmianę tej niekorzystnej dla polskiej gospodarki sytuacji, a z drugiej - stanowią implementację prawodawstwa unijnego.

Dają się słyszeć głosy, że problemu rekompensat by nie było gdyby nie gazoport.

- Zmiany infrastrukturalne obejmują głównie budowę połączeń międzysystemowych oraz terminalu LNG w Świnoujściu. Ekonomiczny sens tej ostatniej inwestycji zasadza się na pewności jej wykorzystania do importu gazu ziemnego. Aby tak się stało, PGNiG podpisało w 2009 roku kontrakt z Qatargas na dostawy surowca, który wszedł w życie w tym roku - co niestety nie udało się terminalowi.

W teorii, konsekwencje nietrafionej decyzji ekonomicznej powinien ponosić koncern. W tym jednak przypadku jest inaczej. Podpisanie kontraktu było warunkiem uzyskania przez całe państwo, a więc i prowadzące na jego terytorium firmy, alternatywnego punktu wejścia do systemu. W chwili uruchomienia dostaw, ewentualne korzyści związane ze zwiększeniem konkurencji na rynku odniosą wszyscy. W razie niepowodzenia, w wypadku braku zapewnienia rekompensat, konsekwencje ponosi jedynie PGNiG. Można zapytać, czy jakakolwiek prywatna spółka podjęłaby się tego typu ryzyka w imieniu całego kraju.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP