Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy rozbudowa gazoportu w Świnoujściu ma sens?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
11-04-2015 15:29
Czy rozbudowa gazoportu w Świnoujściu ma sens?

Obecnie nasz kraj zużywa około 15 mld m3 gazu rocznie. Z tego jak łatwo policzyć, po wybudowaniu, wart ponad 2,5 mld zł gazoport zapewni dostawy około 1/3 potrzebnego w Polsce gazu.

Fot. mat. pras.

Mimo, że budowa terminala gazowego w Świnoujściu, ma już ponad roczny poślizg, to Polskie LNG właśnie podpisało z Tractebel Engineering umowę na opracowanie studium wykonalności w zakresie rozbudowy obiektu. Czy to ma sens?

Po pierwsze ewentualna rozbudowa terminala gazowego w Świnoujściu była już zakładana przy okazji tworzenia samej koncepcji obiektu. O żadnej sensacji nie ma więc mowy. Już wtedy planowano, że początkowo terminal będzie mógł przeładowywać do 5 mld m3 gazu rocznie. Po ewentualnej rozbudowie nawet 7,5 mld m3 gazu. Czy zwiększenie mocy przerobowych terminala jest grą warta świeczki?

Obecnie nasz kraj zużywa około 15 mld m3 gazu rocznie. Z tego, jak łatwo policzyć, po wybudowaniu wart ponad 2,5 mld zł gazoport zapewni dostawy około 1/3 potrzebnego w Polsce gazu. Rozbudowując gazoport, będziemy mogli z jego pomocą importować nawet połowę potrzebnego Polsce surowca. Co trudno więc wycenić, wzrośnie bezpieczeństwo gazowe naszego kraju. Jednak warto podkreślić, że po rozbudowie terminala Polska całość dostaw gazu będzie mogła przyjmować z innego niż wschodniego kierunku!

Przy tym kluczową częścią jest ekonomika całej operacji. Jedyną dużą inwestycją potrzebną przy rozbudowie gazoportu jest wybudowanie kolejnego, trzeciego już zbiornika na surowiec. Co ważne wiąże się to ze względnie małymi kosztami, w stosunku do całości poniesionych nakładów. Biorąc to pod uwagę, inwestycja jest celowa.

Warto jeszcze podnieść jeden aspekt całej sprawy. Jeśli chcemy, aby gazoport faktycznie był bezpiecznikiem, to musi on mieć więcej zdolności regazyfikacyjnych niż wynikałoby to z podpisanych kontraktów na odbiór gazu skroplonego.

Już obecnie terminal w Świnoujściu znajduje się wśród jednych z najbardziej obłożonych terminali w Europie. W Świnoujściu wolne moce stanowić będą 40 proc. możliwości obiektu, gdy średnio w Europie taka rezerwa wynosi 50-55 proc.

Rezerwa – czyli stopnień niewykorzystania terminala - ma dwojakie zadanie - zabezpiecza dla kraju dodatkową moc regazyfikacyjną, jak również daje możliwość dostępu do usług komercyjnym podmiotom działającym na rynku LNG, z którymi spółka Polskie LNG prowadzi rozmowy biznesowe.

KOMENTARZE (14)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP