PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czyj gazoport lepszy - polski czy litewski?

Autor: WNP.PL (Dariusz Malinowski)
19-03-2015 06:12
Czyj gazoport lepszy - polski czy litewski?

Nasz terminal, w odróżnieniu od litewskiego, jest obiektem typowym dla tego rodzaju inwestycji.

Fot. mat. pras.

Gdy okazało się, że budowa gazoportu w Świnoujściu kuleje a opóźnienie może jeszcze się zwiększyć, pojawiły się głosy komentujące sytuację jako skandal. A jako przykład świetnej "gazoportowej" inwestycji pokazywany jest obiekt w litewskim porcie Kłajpeda. Postanowiliśmy porównać oba gazoporty. Który jest lepszy?

Czas budowy
Gazoport to wbrew pozorom niezwykle skomplikowany obiekt. Nie wystarczy podłączenie gazociągów do nabrzeża a później czerpanie ze statków gazu. Nie tędy droga. W przypadku całkiem nowych obiektów potrzebne są zwykle szeroko zakrojone prace na styku morza i lądu.

W naszej inwestycji nie tylko konieczne było wybudowanie rurociągów potrzebnych do odbioru gazu skroplonego ze statków. Powstały także zbiorniki LNG oraz instalacje do regazyfikacji. Pamiętajmy bowiem, że proces regazyfikacji polega na przywróceniu gazu z postaci skroplonej do postaci gazowej. W takiej dopiero formie gaz jest przesyłany siecią gazociągów do odbiorców. Jednak to nie wszystko.

Współczesne metanowce to olbrzymie jednostki potrzebujące głębokich basenów portowych. W przypadku Świnoujścia nierozłącznym elementem gazoportu, była de facto budowa nowego basenu portowego. Aby statki mogły dopłynąć do gazoportu, trzeba było także pogłębić 35 kilometrów toru podejściowego. Ma on teraz głębokość 14,5 metra i szerokość prawie 200 metrów. Wykonano także falochron osłonowy o długości trzech kilometrów, ponad ćwierćkilometrową tzw. ostrogę a także obrotnice dla statków. Prace przeprowadzono w latach 2008-2014. Ich koszt to ponad miliard złotych.

Na tle naszego gazoportu obiekt w Kłajpedzie wygląda dużo skromniej. Specjaliści mówią raczej o tzw. punkcie przeładunkowym. Jeśli użyć obrazowego porównania, to o ile my wybudowaliśmy (budujemy) stacje benzynową, to Litwini mają cysternę. Niby z obu można nalać paliwo, ale różnice są dość znaczne. W przypadku Kłajpedy funkcję cysterny pełni wzięty w leasing pływający terminal regazyfikacyjny FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Następstwem takich wyborów jest oczywiście czas trwania inwestycji i względna jej prostota. Litwa uwinęła się z tym w ciągu czterech lat, u nas budowa trwa już ponad sześć.

Jednak jeśli oceniać inwestycję tylko po czasie jej trwania, punkt trzeba przyznać Kłajpedzie. Nasz obiekt jest bowiem wciąż budowany i ma już ponad roczny poślizg.

Lokalizacja

Gdy rząd PiS ogłaszał, że krajowi jest potrzebny gazoport w szranki o lokalizację stanęło Trójmiasto i Świnoujście. Ostatecznie zwyciężyło to drugie. O wyborze Świnoujścia zadecydowały m.in. takie czynniki jak: uregulowanie sytuacji prawnej gruntów pod budowę terminalu, krótsza droga transportu LNG, większe zapotrzebowanie na gaz w regionie północno-zachodnim kraju.

KOMENTARZE (19)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP