Dostawy gazu z Kataru uderzą w PGNIG?

Dostawy gazu z Kataru uderzą w PGNIG?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gaz z Kataru będzie o nawet 50 proc. drożny od tego z Rosji. Powód? - Kontrakt jest polityczny, PGNiG może za to bardzo dużo zapłacić, łącznie z wywrotką – uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

W Świnoujściu wreszcie kończy się budowa terminalu LNG, powszechnie nazywanego gazoportem. Terminal miał być gotowy w połowie tego roku, ale po podpisaniu z wykonawcą aneksu do umowy termin przedłużono do grudnia. A sam odbiór ma odbyć się w przyszłym roku zaznacza Rafał Baniak, wiceminister Skarbu Państwa. - Dziś inwestycja jest gotowa, jeżeli chodzi o przebieg realizacji, w ponad 90 proc. Jest taka możliwość, żeby przy pełnym zaangażowaniu oddać ją zgodnie z zapowiedzią – mówi.



A już 5 lat temu w roku 2009 PGNiG i Qatargas Operating Company zawarły umowę na sprzedaż i dostarczenia skroplonego gazu ziemnego z Kataru do Polski. Umowa jest kontraktem politycznym, została zawarta przed wyborami do Parlamentu Europejskiego i dziś jest niekorzystna uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw. - Tu jest problem, bo dziś PGNiG, które podpisało ten kontrakt, jest obarczone obowiązkami bezpieczeństwa energetycznego. Firma ma dylemat. Po pierwsze nie ma gdzie odebrać tego gazu. Po drugie dziś ten gaz jest około 40 do 50 proc. droższy niż surowiec importowany z Rosji. Spółka obciążona takimi obowiązkami, która na dodatek staje w sytuacji otwarcia rynku, liberalizacji dostępu do krajowego rynku, po prostu może za to bardzo dużo zapłacić, łącznie z wywrotką – uważa gość.

Umowa dotyczy dostawy 1 miliona ton LNG rocznie, przez 20 lat począwszy od tego 2014.

Taki terminal pomaga w sytuacjach kryzysowych i zdaniem eksperta na taką okoliczność powinien powstać. Jednak terminal w Świnoujściu został zbudowany w modelu biznesowym, który jest bardzo wątpliwy uważa Andrzej Szczęśniak. - W sytuacjach kryzysowych można zamówić sobie gaz z rynków światowych, ale dziś ten gaz jest po pierwsze bardzo drogi. Po drugie w Europie spadek importu LNG jest bardzo duży i terminale są wykorzystywane w 25 proc. Dlaczego? Oczywiście cena – wyjaśnia rozmówca.

Działalność gazoportu wpłynie na ceny energii w Polsce uważa Robert Zajdler z Instytutu Sobieskiego. Jednak to czy ceny będą korzystne, czy też nie zależy od kilku czynników. - Podstawowym czynnikiem jest to jak będą kształtowały się ceny gazu, który będzie dostarczany , drugi czynnik to opłata terminalowa – mówi. - W tej chwili jak się patrzy na opłaty Świnoujścia i opłaty innych terminali, to Świnoujście nie jest zbyt konkurencyjne – dodaje.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dostawy gazu z Kataru uderzą w PGNIG?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!