PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dyrektor Nord Stream: obawy Polski traktujemy poważnie

Autor: PAP
05-02-2010 07:38
Dyrektor Nord Stream: obawy Polski traktujemy poważnie

Konsorcjum Nord Stream bardzo poważnie podchodzi do polskich obaw dotyczących wpływu Gazociągu Północnego na dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu - powiedział PAP dyrektor spółki Dirk von Ameln. "Nie mamy interesu w tym, by dochodziło do konfliktów" - dodał.

Ocenił on jednak, że same pomysły na rozbudowę w przyszłości portu w Świnoujściu nie są wystarczającym uzasadnieniem, by ingerować w środowisko naturalne i wkopać gazociąg na skrzyżowaniu jego trasy z torem wodnym.
Von Ameln odpowiada w Nord Stream za procedury uzyskiwania pozwoleń na budowę Gazociągu Północnego, który ma przebiegać pod Morzem Bałtyckim, łącząc Niemcy i Rosję.

PAP: Polskie władze obawiają się, że Gazociąg Północny utrudni swobodny dostęp większych statków do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Czy Nord Stream weźmie te wątpliwości pod uwagę w swoich planach?

Dirk von Ameln: W pozwoleniu na inwestycję, które wydały nam niemieckie władze, zostaliśmy zobowiązani do przedstawienia studium na temat bezpieczeństwa żeglugi w obszarze, gdzie trasa gazociągu przecina się z torem wodnym do portów. Mamy udowodnić, że zarówno żegluga jak i dostęp do portów w Polsce nie będzie utrudniony oraz że nie istnieje szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa gazociągu.

W naszej analizie ryzyka, której angielskojęzyczna wersja gotowa będzie zapewne w tym tygodniu, nie ograniczamy się tylko do wskazanego nam odcinka, ale przyglądamy się jeszcze raz całemu obszarowi. To oznacza, że bardzo poważnie traktujemy zastrzeżenia strony polskiej.

PAP: Czy gazociąg będzie całkowicie bezpieczny dla żeglugi?

DvA: Jedziemy na tym samym wózku. Nord Stream zarabia na transporcie gazu. Jeśli położylibyśmy rurociąg tak, że mógłby zostać uszkodzony przez wpływające na mieliznę statki, to nie moglibyśmy przesyłać surowca. Mamy najlepszy interes w tym, by ułożyć rurę bezpiecznie. Chcemy móc wykorzystywać gazociąg bez ryzyka przez co najmniej 50 lat. Nie mamy żadnego interesu w tym, by dochodziło do konfliktów.

W nadchodzących tygodniach spróbujemy wyjaśnić wraz z niemieckimi władzami, jakie kroki byłyby potrzebne, aby zapewnić bezpieczeństwo żeglugi. Moim zdaniem nie ma tu żadnego konfliktu.

PAP: Polska chce jednak rozwijać port w Świnoujściu, tak by wpływały do niego większe statki o zanurzeniu 15 metrów. Czy Nord Stream wziął te plany pod uwagę?

DvA: Nasze studium ryzyka uwzględnia statki o zanurzeniu do 13,5 metra. To odpowiada istniejącym planom dla portu w Świnoujściu, z którymi nas zapoznano. Są też pomysły, by pogłębić basen portowy. Ale można zadać pytanie, jak wówczas duże statki przepłynęłyby przez redę, która ma głębokość 14 częściowo 13 metrów? Nie byłoby tu dróg do i z portu. Samo pogłębienie basenu portowego zatem nie wystarczy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 319 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP