PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gaz-System: do 16 grudnia umowa z EBI na 600 mln zł kredytu

Autor: PAP
23-11-2011 08:41

Do 16 grudnia podpiszemy umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie kredytu w wysokości 600 mln zł na budowę terminalu LNG w Świnoujściu - powiedział PAP prezes Gaz-Systemu Jan Chadam.

"Umowa jest uzgodniona i parafowana przez nas i Europejski Bank Inwestycyjny. Jesteśmy w trakcie uzyskiwania zgody organów korporacyjnych" - dodał. Jak zaznaczył, Gaz-System będzie miał możliwość zaciągnięcia poszczególnych transz kredytu w momencie, kiedy będą potrzebne pieniądze. "Europejski Bank Inwestycyjny jako instytucja UE udziela kredytu bez przetargu. Oprocentowanie jest najniższe na rynku" - podkreślił.
Koszt budowy terminalu to ok. 2,5 mld zł. Jego finansowanie opiera się na kapitale własnym, środkach unijnych i kredytach z banków komercyjnych.

Zgodnie z decyzją podjętą na początku października przez Komisją Europejską, polski rząd może uzyskać na ten projekt - jak dotąd największą w Polsce - dotację unijną dla sektora gazowego. Chodzi o maksymalnie 925,5 mln zł. KE przyznanie pieniędzy uzasadniła wspólnym interesem UE. Polskie LNG podpisało w październiku umowę z Instytutem Nafty i Gazu na część środków z całkowitego limitu tej dotacji - 456 mln zł.

Spółka nie wie jeszcze, w jakiej wysokości będzie korzystać z funduszy banków komercyjnych. Uzależnia to od kwoty, jaką pozyska z przyznanych 925,5 mln zł dotacji. Bezzwrotne fundusze umożliwią obniżenie kosztów budowy terminalu LNG, a w konsekwencji wpłyną na obniżenie taryfy usług regazyfikacyjnych, co za tym idzie - ceny importowanego drogą morską gazu. Pieniądze pochodzą z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W listopadzie 2010 r. projekt budowy terminalu LNG otrzymał z UE - w ramach tzw. Programu Recovery (European Energy Programme for Recovery) - bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 55 mln euro na budowę zbiorników LNG.

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu br. Odpowiada za nią 4 inwestorów: Gaz-System, należąca do niego spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie. Te dwie ostatnie instytucje odpowiadają za przygotowanie infrastruktury portowej na przyjęcie dużych tankowców o pojemności sięgającej 216 tys. m sześc. Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 tys. do 216 tys. m sześc. W sąsiedztwie inwestycji na linii brzegowej powstaje infrastruktura przesyłowa. Część lądowa terminalu to dwa zbiorniki na gaz skroplony o pojemności 160 tys. m sześc., połączone z siecią umożliwiającą transport surowca w głąb kraju.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 460 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP