Siedem konsorcjów, składających się w sumie z 24 firm, zgłosiło chęć udziału w przetargu na generalnego realizatora terminalu LNG w Świnoujściu - poinformowała spółka Polskie LNG.
W gronie podmiotów, które chcą zbudować pierwszy w Polsce terminal LNG są firmy m.in. z Korei, Kanady, Hiszpanii, Francji i Wielkiej Brytanii. - Wśród wnioskodawców znalazły się firmy, które mają doświadczenie w realizacji terminali LNG zarówno na rynku europejskim, jak i azjatyckim oraz amerykańskim - informuje Zbigniew Rapciak, Prezes Zarządu Polskie LNG Sp. z o.o.
Wyłonione zostaną cztery konsorcja, które do końca grudnia złożą wstępne oferty.
Zainteresowane konsorcja to: angielskie konsorcjum CB&I UK Limited; konsorcjum z udziałem m.in. włoskiego Saipem SpA i polskiego PBG; konsorcjum z udziałem m.in. włoskiego Tecnimont SpA i polskiego Polimex Mostostal S.A.; koreańskie konsorcjum z udziałem m.in. Daewoo Engeneering & Construction; konsorcjum polskiego Budimex Dromex S.A. oraz hiszpańskich spółek: Foster Wheeler Iberia S.A. oraz Felguera IHI S.A.; konsorcjum angielskiego Whessoe Oil & Gas, koreańskiego Samsung Engineering oraz polskiego PRI Pol-Aqua S.A.. Ostatnie konsorcjum to firmy: hiszpańska Tecnicas Reunidas S.A., niemiecka Dywidag International oraz Strabag Sp. z o.o. z Warszawy.
Polskie LNG ogłosiło przetarg na generalnego realizatora terminalu LNG w Świnoujściu 6 sierpnia br. Aby móc przystąpić do przetargu, firmy musiały mieć środki finansowe lub zdolność kredytową na co najmniej 500 mln zł, ubezpieczenie OC na co najmniej 10 mln zł, a w każdym z ostatnich trzech lat osiągać przychody ze sprzedaży przynajmniej na poziomie 1,5 mld zł.
Oddanie terminala gazu skroplonego LNG w Świnoujściu jest planowane na koniec czerwca 2014 roku. Poprzez terminal ma być sprowadzane początkowo ok. 2,5 mld m sześc. gazu rocznie. Budową i eksploatacją gazoportu zajmuje się spółka celowa należącego do Skarbu Państwa Gaz-Systemu - Polskie LNG. Inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju poprzez zapewnienie nowego kierunku dostaw gazu. Obecnie niemal cały gaz importowany do Polski pochodzi z Rosji.
Przetarg jest trzystopniowy; do 30 września mogły zgłaszać się firmy, które chcą wystartować w przetargu. "Z tych ofert wybierzemy cztery konsorcja, którym damy naszą dokumentację i zaprosimy do złożenia ofert, a następnie przeprowadzimy negocjacje. Zakładamy, że umowę z wybranym konsorcjum podpiszemy najpóźniej do 30 czerwca przyszłego roku" - powiedział w ubiegłym tygodniu prezes Gaz-Systemu Jan Chadam.
Procedura wyboru wykonawcy ma charakter otwarty i jest dwuetapowa. Prowadzona jest zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z unijnymi zasadami w zakresie zamówień publicznych.
- Najpóźniej 11 listopada 2009 r. wybierzemy cztery konsorcja, które zaprosimy do składania ofert wstępnych w terminie do 31 grudnia 2009 r. – informuje Prezes Polskiego LNG. Następnie odbędą się negocjacje z oferentami, po których, do 12 kwietnia 2010 r., będą mogli składać oferty ostateczne. – Umowę z wykonawcą terminala chcemy podpisać w maju 2010 roku – dodaje Prezes Z. Rapciak.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Gaz-System: siedem konsorcjów chce budować terminal LNG