PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jakie są szanse na budowę drugiego gazoportu?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
06-05-2017 08:25 |  aktualizacja: 06-05-2017 12:05
Jakie są szanse na budowę drugiego gazoportu?

Terminal regazyfikacyjny typu FSRU (z języka angielskieg: Floating Storage and Regasification Unit) to w praktyce jednostka pływająca wielkości dużego tankowca przycumowana w porcie. To o do niej cumują metanowce.

Fot. Shutterstock

Choć ILF Consulting Engineers Polska podpisał z Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System umowę obejmującą przygotowanie studium wykonalności drugiego gazoportu, to szanse na jego powstanie są obecnie niezbyt wielkie. Po co w takim razie zamawiać studium?

Zgodnie z umową ILF oprócz studium wykonalności przygotuje także studium prac przygotowawczych. Dokument ma wykazać, w jakich warunkach mógłby powstać drugi gazoport i ile by to kosztowało. Czytaj więcej: Jest umowa na studium wykonalności drugiego gazoportu
To co na razie wiadomo, to jedynie tyle, że drugi terminal byłby całkowicie różny od już istniejącego w Świnoujściu. Zamiast posadowionego na lądzie klasycznego obiektu, mielibyśmy do czynienia z terminalem pływającym typu FSRU.

Terminal regazyfikacyjny typu FSRU (z języka angielskieg: Floating Storage and Regasification Unit) to w praktyce jednostka pływająca wielkości dużego tankowca przycumowana w porcie. To o do niej cumują metanowce. Na pokładzie FSRU znajdują się zbiorniki na gaz, sprężarki i całe potrzebne wyposażenie. Z FSRU wychodzą także gazociągi, które już na ladzie połączone są z systemem przesyłowym.

Już sam fakt wyboru FSRU świadczy, że Gaz-System traktuje ten terminal jako rezerwę. W odróżnieniu od klasycznego obiektu ten buduje się znacznie krócej (dokładnie zamawia w stoczni specjalizującej się w tego typu obiektach). Nasz operatora daje sobie więc rezerwę czasową na budowę tego obiektu.

Jasno trzeba także napisać, że FSRU to rezerwowe rozwiązanie. Wiadomo bowiem, że budowa tego obiektu zależy od losów połączenia gazowego z Danią i Norwegią. Jeśli ten projekt zostanie zrealizowany, a rozstrzygnięcia w tej sprawie powinny zapaść jeszcze w tym roku, wówczas budowa drugiego gazoportu nie będzie miała uzasadnienia ekonomicznego.

Chodzi o to, że trudno byłoby znaleźć nabywców na gaz sprowadzony tą drogą. Pamiętajmy, że już obecnie gazoport w Świnoujściu może przyjąć 5 mld m3 gazu rocznie. W dodatku została już podjęta decyzja o jego rozbudowie. Do Polski tą drogą będzie mogło już niedługo napływać dodatkowe 2,5 mld m3 gazu.

Wybudowanie połączenia gazowego z Danią i Norwegią umożliwi sprowadzenie  najpewniej 10-12 mld m3 gazu rocznie. Z krajowym wydobyciem na rynku będziemy mieli około 20 mld m3 gazu. A przecież trzeba jeszcze pamiętać o interkonektorach. By nie utopić się w nadwyżce surowca, część i tak będziemy zmuszeni eksportować. W tej sytuacji budowa drugiego gazoportu nie ma sensu.

Jednak warunkiem koniecznym jest wybudowanie rury do Skandynawii. A ponieważ tego wciąż nie jesteśmy pewni, podjęta została decyzja o studium dla obiektu w Zatoce Gdańskiej.

Dariusz Malinowski
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


28 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 765 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP