Jest pozwolenie na budowę "gazoportu" w Świnoujściu

Jest pozwolenie na budowę "gazoportu" w Świnoujściu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pozwolenie na budowę części lądowej terminala gazu skroplonego w Świnoujściu wydał w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz.

Pełną dokumentację budowlaną pierwszej z trzech części inwestycji, wartej około 900 mln euro wojewoda przekazał prezesowi zarządu Polskiego LNG sp z o.o. Zbigniewowi Rapciakowi.

"Ogłoszenie przetargów planujemy na przełom lipca i sierpnia br. Sądzę, że pierwsze umowy z wykonawcami będą podpisywane w maju 2010 r. Prace budowlane mają ruszyć w lipcu przyszłego roku" - zapowiedział prezes Polskiego LNG, spółki powołanej do budowy gazoportu.

Cześć lądowa terminala to dwa ogromne zbiorniki na gaz skroplony, wysokie na 46 m, o pojemności 160 tys. m sześc. każdy oraz towarzysząca temu infrastruktura. "Szacujemy, że na placu budowy w szczytowych momentach będzie pracowało około półtora tysiąca robotników" - powiedział Rapciak.

Koszt tej części według projektu szacowany jest na 900 mln euro.

Wojewoda powiedział, że Port Szczecin - Świnoujście złoży swój wniosek na budowę kolejnej części, czyli budowę nabrzeża w porcie zewnętrznym jeszcze w tym roku.

Harmonogram prac zakłada uruchomienie terminalu LNG na przełomie 2013/2014.

27 maja br. prezydent RP Lech Kaczyński podpisał specustawę, która przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją budowy "gazoportu". Decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji terminalu oraz inwestycji towarzyszących mają wydawać wojewodowie, niezależnie od istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ustawa wprowadza też ułatwienia przy wykorzystywaniu pieniędzy unijnych na realizację tej inwestycji. Finansowanie projektu ma pochodzić ze środków własnych inwestorów oraz z budżetu państwa.

Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Przyczyni się w ten sposób do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju.

Po rozbudowie moce terminalu mogłyby zostać potrojone. Inwestycja to osiem gazociągów o łącznej długości około tysiąca kilometrów, budowa morskiego portu zewnętrznego, falochronu, terminalu przeładunkowego, przyłączenie gazoportu do sieci, jak również inne inwestycje towarzyszące, trzy magazyny na gaz. Koszty inwestycji szacowane są na około 3-3,5 mld zł. Według harmonogramu spółki Polskie LNG, pierwszy etap inwestycji będzie ukończony w 2013 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jest pozwolenie na budowę "gazoportu" w Świnoujściu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!