Karpiński: dzięki porozumieniu z Katarem dostawy LNG zgodne z potrzebami

Karpiński: dzięki porozumieniu z Katarem dostawy LNG zgodne z potrzebami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PGNiG i Qatargas osiągnęły porozumienie, na mocy którego dostawy LNG do Świnoujścia zostaną uruchomione zgodnie z potrzebami naszego kraju - zapewnił w rozmowie z PAP minister skarbu Włodzimierz Karpiński.

PGNiG poinformowało we wtorek w komunikacie, że zawarło z katarskim dostawcą gazu LNG, spółką Qatargas, dodatkowe porozumienie do umowy sprzedaży skroplonego gazu ziemnego z czerwca 2009 r., które zmienia zasady wykonywania umowy długoterminowej w całym 2015 r. Zdaniem ministra skarbu porozumienie to "uwzględnia interesy spółek, a przede wszystkim bezpieczeństwo energetyczne Polski".

Czytaj też: PGNiG nie będzie musiał płacić za nieodebrany gaz z Kataru

Karpiński powiedział, że wprowadzone do umowy zmiany regulują sposób działania stron w zakresie dostaw LNG do czasu uzyskania przez terminal w Świnoujściu pełnej funkcjonalności i zdecydowanie ograniczają ryzyko ponoszenia przez PGNiG kosztów z tytułu nieodebranych ładunków. Początkowo terminal LNG w Świnoujściu miał być uruchomiony do 30 czerwca 2014 r.; od 2015 r. obowiązuje kontrakt z Katarem na dostawy gazu LNG. Pod koniec października prezes Polskiego LNG Tomasz Pepliński informował, że średnie zaawansowanie budowy to 94 proc., przy czym w niektórych sektorach to już 99 proc.

"Zgodnie z naszymi wcześniejszymi zapowiedziami zminimalizowane zostało ryzyko ponoszenia przez stronę polską kosztów wynikających z formuły take or pay, zawartej w kontrakcie katarskim" - powiedział szef MSP (klauzula "take or pay" - z ang. bierz lub płać - wymaga systematycznego odbioru umownie określonych ilości np. gazu, pod rygorem płacenia kar - PAP). Karpiński dodał, że "osiągnięcie porozumienia świadczy o dobrej współpracy pomiędzy PGNiG i partnerem katarskim, co jest dobrym prognostykiem".

Zdaniem ministra czasowe przekierowanie dostaw na inny rynek nie zagrozi zaopatrzeniu krajowych odbiorców w gaz ziemny. "Do 2022 r. Polska ma duży kontrakt jamalski na dostawy gazu ze wschodu, ponadto ma własne wydobycie i możliwości importu gazu z UE dzięki rozbudowie połączeń na granicy z Czechami i Niemcami. Już teraz jesteśmy więc bezpieczni, a budując gazoport to bezpieczeństwo +betonujemy+" - zaznaczył.

"Wartością projektu budowy gazoportu jest sam fakt, że zostanie on zrealizowany. Po oddaniu tej inwestycji Polska będzie w zupełnie innej sytuacji. Realizujemy tę inwestycję, mimo że do 2022 r. mamy zapewnioną odpowiednią ilość gazu" - powiedział Karpiński.

Pytany o realny termin oddania do użytku gazoportu, Karpiński podał 2015 r. Dodał, że z punktu widzenia podniesienia bezpieczeństwa energetycznego Polski nie ma sensu, by gazowce przypływały do Świnoujścia wcześniej niż jesienią przyszłego roku. "Ze względu na temperatury i co za tym idzie, małe zużycie gazu, w okresie letnim nie ma takiej potrzeby" - zaznaczył. Dodał, że do tego czasu "gazoport będzie oddany z wszelkimi pozwoleniami".

Terminal LNG jest jedną z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznaną przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie.

Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześc. i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu - do 7,5 mld m sześc. rocznie. Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo gazowe Polski. Rozważany jest w niej udział kapitałowy PGNiG. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo-Wschodniej i jedną z największych na kontynencie.

Jak wskazuje MSP, bez zawarcia długoterminowej umowy na dostawy gazu nie rozpoczęłaby się realizacja inwestycji, jaką jest budowa terminalu, przede wszystkim ze względu na finansowanie i budowę wiarygodności kredytowej projektu. "Kontrakt katarski miał istotny wpływ na proces ubiegania się zarówno o dotacje unijne, jak i pożyczki. Pozwolił zapewnić niezbędne środki na rynku finansowym w wyjątkowo korzystny sposób. Podpisanie umowy pomiędzy Polskim LNG a PGNiG uwiarygadniało wszystkie analizy ekonomiczno-finansowe prezentowane przez PLNG w procesie ubiegania się o dotacje ze środków Unii Europejskiej jak i finansowanie instrumentami dłużnymi" - wskazał resort.

Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na 2,93 mld zł. Finansowanie pozyskano z kilku źródeł: dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny GAZ-System S.A. oraz kredyty: finansowanie z EBI oraz EBOiR.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Karpiński: dzięki porozumieniu z Katarem dostawy LNG zgodne z potrzebami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!