XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kolejne skargi na jakość gazu PGNiG

Kolejne skargi na jakość gazu PGNiG
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jesteśmy oszukiwani na jakości gazu, tylko nie mamy najmniejszych szans, żeby to udowodnić - twierdzą odbiorcy z regionu radomskiego. PGNiG: Nasz gaz spełnia wszystkie normy, reklamacje są bezzasadne.

Problem nie dotyczy tylko radomskiego regionu, reklamacje w sprawie niskiej kaloryczności gazu płyną do gazowni oraz do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa z całej Polski. Najwięcej ze Szczecina. Tam na jakość dostarczonego w ostatnim sezonie grzewczym gazu poskarżyło się już 3300 osób, w Opolu prawie 800, w Łodzi setka - wymienia radomski dodatek \"Gazety Wyborczej\".

Odbiorcy skarżą się na niską kaloryczność gazu. PGNiG zapewnia, że gaz spełnia wszystkie normy, co potwierdziły przeprowadzone po fali reklamacji badania.

- Na wyższe niż przed rokiem zużycie gazu miały też wpływ warunki pogodowe. Jak wynika z pomiarów Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, tegoroczna zima była chłodniejsza od poprzedniej. Warto też pamiętać, że nowoczesne kotły gazowe wyposażone są w automatykę sterowania. W przypadku spadku temperatury w nocy automatyczne sterowanie kotła zwiększa jego wydatek, aby utrzymać zadaną temperaturę za cenę zwiększonego zużycia paliwa. Użytkownik jest tego nieświadomy. Jakość sprzedawanego przez nas gazu spełnia wszystkie normy. Tak wynika z prowadzonego przez nas stałego monitoringu jakości, więc reklamacje nie są uwzględniane - mówi w \"GW\" Barbara Kluza z biura prasowego PGNiG.

- Problem w tym, że odbiorca nie ma szans, aby udowodnić swoje racje, nie ma tu równości stron w postępowaniu reklamacyjnym - mówi w radomskim dzienniku Wojciech Mazur. I wyjaśnia: odbiorca otrzymuje fakturę za okres poprzedzający. Kwestionuje kwotę do zapłacenia, więc składa reklamację dotyczącą jakości gazu i wniosek o ekspertyzę. Ale badanie zlecane licencjonowanemu laboratorium dotyczy jakości gazu tłoczonego do sieci w chwili badania, a nie w okresie, który kwestionuje odbiorca. On sam nie ma żadnej możliwości pobrania próbki gazu w chwili, gdy podejrzewa, że gaz nie spełnia norm.

- Niestety, czytelnik ma sporo racji. Jedyna rada, to od razu domagać się badania jakości, gdy tylko zaczynamy podejrzewać, że gaz jest złej jakości, a nie czekać na fakturę - mówi w \"Gazecie Wyborczej\" Jacek Bełkowski, rzecznik odbiorców paliw i energii Urzędu Regulacji Energetyki.

Ale i tutaj jest pewien haczyk: jeżeli ekspertyza nie potwierdzi naszych podejrzeń, zgodnie z przepisami będziemy musieli pokryć koszt badania. A to kwota 1200 złotych. Dlatego też niewielu odbiorców indywidualnych decyduje się na ekspertyzę. Pozostaje im postępowanie reklamacyjne, pisanie pism, odwoływanie się i... czekanie na finał sprawy szczecińskiej. Tam w spór pomiędzy odbiorcami a PGNiG zaangażował się Urząd Regulacji Energetyki, który zlecił badania próbek gazu.

Eksperci stwierdzili, że gaz mieści się w normach, ale nie byli w stanie zbadać jakości gazu wstecz. PGNiG odrzucił już większość reklamacji ze Szczecina, a winą za wysokie rachunki obarczył samych odbiorców, którzy nie legalizowali w określonych terminach gazomierzy, oraz firmę, która dokonywała odczytów i w wielu przypadkach zrobiła to błędnie. Miejski rzecznik praw konsumenta w Szczecinie, który reprezentuje reklamujących, zwrócił się o wyjaśnienie sytuacji z gazem do ministra gospodarki i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejne skargi na jakość gazu PGNiG

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!