Koszt terminala LNG w Świnoujściu wyniesie poniżej 3 mld zł

Koszt terminala LNG w Świnoujściu wyniesie poniżej 3 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Całkowity koszt budowy terminala LNG w Świnoujściu wyniesie poniżej 3 mld zł - powiedział PAP w Krynicy prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak.

Dodał, że rozbudowa terminala do zdolności odbierania 7,5 mld metrów sześc. gazu rocznie może nastąpić wcześniej, niż jak planowano za 4-5 lat.

"Jakiś czas temu wydawało się, że wybudowanie trzeciego zbiornika na gaz w terminalu LNG, czyli podniesienie jego zdolności odbioru surowca do 7,5 mld metrów sześciennych gazu jest kwestią 4-5 lat. Po ostatnich rozmowach z firmami, które chciałyby dostarczać gaz do Polski, może się okazać, że będzie to perspektywa znacznie krótsza" - zaznaczył.

Dodał, że współfinansowaniem realizacji tego projektu zainteresowany jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. "Jesteśmy umówieni na kolejne spotkania. Dzisiaj nie jesteśmy w stanie określić wielkości kredytu z EBOR, z tego powodu, że my mamy cały czas otwartą furtkę w Programie Infrastruktura i Środowisko. Gdy będziemy znać kwotę, którą otrzymamy w ramach tego programu, wtedy zdecydujemy o wysokości kredytu z EBOR i też banków komercyjnych" - zaznaczył.

"Spółka zapisana jest na dofinansowanie projektu z Programu Infrastruktura i Środowisko na kwotę 456 mln zł. Natomiast rekomendacje dla projektu są na poziomie 925 mln zł. Czyli mówimy o blisko 0,5 mld zł różnicy. Zobaczymy, czy dostaniemy więcej pieniędzy" - dodał.

Podkreślił, że rozwiązanie tej sprawy będzie zależało od Ministra Rozwoju Regionalnego i Ministra Gospodarki. "Być może będziemy już coś wiedzieć tej jesieni" - powiedział.

Wyjaśnił, że w ramach projektu budowy terminala zrezygnowano z dwóch elementów.

"W pierwszym etapie budowy terminala nie będzie budowana w ogóle azotowania gazu. Na tym zaoszczędzamy 250 mln zł. Drugie 250 mln zł oszczędzamy na tym, że nie będziemy budować systemu ORV. Są to systemy dostarczania ciepła z wody morskiej do ocieplania skroplonego gazu. Być może decyzję o budowie systemu ORV podejmiemy przy etapie rozbudowy terminalu do wydajności 7,5 mld metrów sześciennych" - zaznaczył.

Przyłączenie terminalu LNG do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 rok. Oddanie do eksploatacji obiektu ma nastąpić do 30 czerwca 2014 roku. Terminal pozwoli na odbiór w pierwszym etapie ok. 5 mld metrów sześc. gazu ziemnego rocznie, co stanowi ok. 35 proc. aktualnego krajowego zużycia tego surowca (ok. 14 mld metrów sześciennych). W miarę wzrostu zapotrzebowania możliwe będzie zwiększenie zdolności odbiorczej terminalu do 7,5 mld m sześc.

W Europie działa 19 podobnych terminali, z czego aż sześć zlokalizowanych jest w Hiszpanii. Terminal LNG w Świnoujściu będzie pierwszym obiektem umożliwiającym odbiór gazu skroplonego i pierwszą tak dużą inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. Jego włączenie w sieć przesyłową, tworzoną w ramach korytarza Północ-Południe, umożliwi zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł pozyskania gazu nie tylko dla Polski, ale także dla Czech, Węgier i Słowacji.

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu 2011 roku. Za budowę odpowiada czterech inwestorów: Gaz-System, należąca do niego spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie. Te dwie ostatnie instytucje odpowiadają za przygotowanie infrastruktury portowej na przyjęcie dużych tankowców o pojemności sięgającej 216 tys. m sześc. Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 tys. do 216 tys. m sześc. W sąsiedztwie inwestycji na linii brzegowej powstaje cała infrastruktura przesyłowa. Część lądowa terminalu to dwa zbiorniki na gaz skroplony o pojemności 160 tys. m sześc., połączone z siecią umożliwiającą transport surowca w głąb kraju.

Polskie LNG jest spółką celową należącą do Gaz-Systemu.

Gaz-System jest strategiczną spółką polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego na terenie Polski. Firma zarządza majątkiem wartości ok. 5 mld zł, na który składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. ponad 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia, 14 tłoczni, 56 węzłów oraz 970 punktów wyjścia. Spółka zatrudnia ponad 2 tys. osób.

Gaz-System wybuduje do 2014 r. ponad 1 tys. km nowych gazociągów przesyłowych. Najważniejsze z nich powstaną w północno-zachodniej i środkowej Polsce (Szczecin-Lwówek, Świnoujście - Szczecin, Szczecin - Gdańsk, Włocławek - Gdynia, Rembelszczyzna - Gustorzyn, Gustorzyn - Odolanów) oraz na Dolnym Śląsku. Rozbudowa sieci gazociągów w Polsce może stanowić ważny element gazowego Korytarza Północ - Południe łączącego terminal LNG w Świnoujściu z planowanym terminalem Adria LNG za pomocą wewnętrznej infrastruktury przesyłowej krajów Europy Środkowej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koszt terminala LNG w Świnoujściu wyniesie poniżej 3 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!