PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Litewski terminal nie będzie konkurencją dla polskiego

Autor: PAP
06-10-2014 14:12

Projekty terminali LNG w Świnoujściu i Kłajpedzie mają zupełnie inny charakter i skalę i nie nadają się do prostego porównania - ocenia Instytut Jagielloński. Według najnowszego raportu Instytutu, litewski terminal będzie miał znaczenie najwyżej regionalne.

"W Świnoujściu powstaje terminal LNG dużej skali wraz z infrastrukturą portową, a w Kłajpedzie tylko punkt przeładunkowy. To mniej więcej tak, jakby porównywać stację benzynową z cysterną" - czytamy w niepublikowanym jeszcze raporcie Instytutu Jagiellońskiego, który otrzymała PAP. Opóźnienie realizacji inwestycji w Świnoujściu nie zaszkodzi jej w rywalizacji z wcześniej uruchomionym terminalem w Kłajpedzie - ocenia też Instytut.
Jak informowali ostatnio litewski rząd i operator terminala, 27 października do portu w Kłajpedzie dotrze wzięty przez Litwinów w leasing pływający terminal regazyfikacyjny FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Premier Algirdas Butkeviczius zapowiedział, że następnego dnia kolejny statek dowiedzie skroplony gaz do celów technicznych, w listopadzie będą trwały próby techniczne, a instalacja ruszy 3 grudnia.

W sierpniu Litwa podpisała z norweskim Statoilem kontrakt na dostawy 540 mln m sześc. gazu w formie LNG rocznie. Pierwsza dostawa przewidziana jest na grudzień. Obecnie Litwa całość potrzebnego gazu kupuje od Gazpromu.

IJ wskazuje jednak w raporcie, że terminal pozwoli zaspokoić zaledwie jedną czwartą konsumpcji gazu, a koszty 10-letniego leasingu będą bardzo wysokie - 689 mln dol. czyli ok. 2,2 mld zł. To niemal tyle, ile kosztuje gazoport w Świnoujściu, który pozwoli sprowadzać 10 razy więcej gazu, a po ewentualnej rozbudowie, zaspokoi nawet połowę polskiego zużycia. Instytut wskazuje jednak, że ze względu na całkowite uzależnienie od Rosji, dla Wilna terminal ma znaczenie strategiczne, którego w prosty sposób nie można przeliczać na pieniądze.

"Inwestycja będzie miała znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Litwy i pozostałych państw bałtyckich, ale nie wpłynie na rynek Europy Środkowo-Wschodniej. Inaczej jest w przypadku terminalu LNG w Świnoujściu, który wpłynie na cały regionalny rynek gazu oraz - co wynika z deklaracji Gaz-Systemu - razem z połączeniami transgranicznymi pozwoli na pełne uniezależnienie Polski od importu surowca z Rosji" - podkreśla IJ.

Według raportu, Kłajpeda nie będzie konkurencją dla Świnoujścia, którego rywalem będzie Gate LNG w Rotterdamie i inne obiekty tego typu. "Bez wprowadzenia środków zwiększających rentowność importu LNG do Świnoujścia, firmom będzie po prostu taniej sprowadzić je do Holandii i stamtąd przepompować rurami do Polski lub wymienić na giełdzie" - stwierdza IJ.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP