PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na Bałtyku będzie wojna na terminale gazowe?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
08-10-2014 20:10
Na Bałtyku będzie wojna na terminale gazowe?
Fot. Fotolia

Litwini rzucają wyzwanie polskiemu gazoportowi. Chwalą się, że ich terminal będzie ukończony szybciej niż polski, a dodatkowo jest tańszy. W tle bardzo dobrze widać jak złe są polsko-litewskie stosunki gospodarcze i polityczne.

Budowa terminala w Kłajpedzie ma zakończyć się na przełomie tego i przyszłego roku. A więc w takim samym terminie jak budowa naszego gazoportu w Świnoujściu. Na tym jednak kończą się podobieństwa.
O ile nasz obiekt to instalacja posadowiona na gruncie i mająca na początku zdolność przeładunkową na poziomie 5 mld m3 gazu, to litewski gazoport jest w rzeczywistości jednostką pływającą, mającą instalację do regazyfikacji i zbiorniki na płynny gaz. Roczne zdolności to tylko 10 proc. możliwości obiektu w Świnoujściu.

Mimo tego, że instalacja w Kłajpedzie będzie zaspokajać czwartą część potrzeb gazowych Litwy, to Wilno reklamuje ją jako niemalże najważniejszą tego typu instalację na Bałtyku. Prawie jak panaceum na gazowe uzależnienie regionu od Rosji. Co jest oczywistym nadużyciem biorąc pod uwagę, jak małe ilości gazu będą mogły być transportowane przez Kłajpedę.

Co ciekawe choć strona polska przy okazji prac koncepcyjnych sugerowała Litwie uczestnictwo w budowie naszego terminala, to jednak Wilno nie wyraziło tym zainteresowania forsując własną budowę. Jak należało to ocenić pokazała Komisja Europejska. Nasz gazoport został dofinansowany setkami milionów euro z Unii, litewski nie.

Skąd obecnie taka reklama litewskiego terminala? Jednym z powodów jest to, że Wilno walczy o to aby przedstawić obiekt jako rentowna inwestycję. Sprawę bada KE, której nie podobają się zapowiedzi dotyczące obowiązku zakupu gazu z terminala. - Wilno chce zobligować klientów litewskich do zakupu 25 procent gazu przez gazoport. To rozwiązanie wiąże się z kosztami dla klientów Gazpromu, którzy będą musieli zmniejszyć wolumen kupowany od Rosjan i płacić kary za niezrealizowanie klauzuli bierz lub płać, która obliguje do zakupu określonego, minimalnego wolumenu lub opłacenia dostaw nawet, jeśli nie zostaną odebrane - tłumaczy Wojciech Jakóbik, z Instytutu Jagiellońskiego.

Wiele wskazuje, że dość nerwowe kroki Litwy są spowodowane także tym, że tak mały terminal gazowy będzie trwale nierentowny. Pojawiła się nawet liczba miliarda m3 gazu jaki powinien przyjąć obiekt aby nie być deficytowy.

Przy porównywaniu obu obiektów ważny jest także kontekst strategiczny. Kłajpedzki terminal to oderwany praktycznie od europejskiej sieci przesyłowej mały, niewiele znaczący obiekt. Tymczasem gazoport w Świnoujściu ma stanowić część tzw. korytarza gazowego północ-południe. Ma on połączyć Polskę z Chorwacją, a jego kluczowymi końcowymi elementami będą dwa terminale, nasz w Świnoujściu i chorwacki na wyspie Krk.

KOMENTARZE (13)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP