PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie będzie opóźnień przy budowie terminalu LNG

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
21-08-2009 11:13
Nie będzie opóźnień przy budowie terminalu LNG

Na temat biznesowych i politycznych aspektów budowy terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu oraz inżynierii finansowej tego przedsięwzięcia rozmawiamy z Mikołajem Budzanowskim, wiceministrem skarbu państwa.

Co jest najpilniejsze z punktu widzenia skarbu państwa w procesie dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego, czyli budowy terminalu LNG w Świnoujściu i towarzyszących mu inwestycji, choćby rozbudowy systemu gazociągów o niemal tysiąc kilometrów.
Mamy do czynienia z największym w skali ostatnich 20-30 lat procesem inwestycyjnym dotyczącym rynku gazowego w Polsce. Jest on powiązany bezpośrednio z budową terminalu i podpisaniem kontraktu na dostawy LNG z Kataru. Elementem przyspieszenia procedury budowy tego terminalu jest wejście w życie specustawy, która ułatwia procedury niezbędne do rozpoczęcia inwestycji, a która została przyjęta przez Sejm jednogłośnie. To pokazuje, jakie znaczenie przywiązuje się w kraju do realnej dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego. Na dzisiaj możemy mówić o bardzo dużym postępie w realizacji tego projektu. Kiedy zaczynaliśmy dwa lata temu nikt tak naprawdę nie wierzył w szanse powodzenia tego projektu w zakładanym terminie. Tymczasem dzisiaj mamy już nakreślony bardzo precyzyjny harmonogram i opcji opóźnienia w zasadzie nie bierzemy pod uwagę. To zobowiązanie zarówno rządu, jak i podległych mu spółek, czyli Gaz-Systemu i Polskiego LNG. Termin oddania terminalu do użytku, czyli 30 czerwca 2014 roku wydaje się być odległy, ale z punktu widzenia zarządzania całym projektem jest bardzo bliski, bo sama budowa fizycznie trwa 48 miesięcy, czyli równe cztery lata. A dzisiaj mamy już pozytywne decyzje środowiskowe i pozwolenie na budowę.

Czy da się już coś powiedzieć o zainteresowaniu budową tego terminalu wśród potencjalnych wykonawców.

Zainteresowanie budową tego terminalu jest bardzo duże, bo to jedyny tego typu projekt w tej części Europy. Wydaje się, że jest szansa na to, aby w toku rozmów z inwestorami wynegocjować korzystniejszą cenę realizacji tej inwestycji niż zakładane dotąd 600-700 mln euro. Choć oprócz ceny wśród najważniejszych kryteriów przetargu znajdą się doświadczenie w realizacji podobnych projektów oraz doświadczenie w pracach na terenie Polski. To ma nam zagwarantować brak jakichkolwiek opóźnień, bo na nie nie możemy sobie pozwolić.
Pamiętajmy, że terminal LNG jest dla nas niezwykle istotny również dlatego, że dzięki niemu o wiele łatwiejsze będą negocjacje ze stroną rosyjską, dotyczące dostaw gazu ziemnego drogą tradycyjną. Ma on pełnić rolę zaworu bezpieczeństwa, natomiast nie musi być stale wypełniony. Ważniejsza jest świadomość, że w razie potrzeby mamy taką możliwość. Nie da się ukryć, że dzisiaj negocjacje ze stroną rosyjską nie zawsze odbywają się na zasadzie równych partnerów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP