Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie brakuje nieuczciwych praktyk wśród sprzedawców gazu

Autor: WNP.PL (PA)
25-05-2017 12:29
Nie brakuje nieuczciwych praktyk wśród sprzedawców gazu
Fot. Shutterstock

Konsumenci nie wykorzystują możliwości, jakie daje uwolniony rynek gazu, a obowiązujące przepisy nie chronią konsumentów przed nieuczciwymi praktykami części sprzedawców - wynika z opublikowanego właśnie raportu Federacji Konsumentów.

Jak podkreśla Andrzej Bućko, prawnik Federacji, na rynku gazu trudno jest porównywać oferty, konsumenci nie do końca rozumieją za co płacą i na jakich warunkach, stąd łatwo jest operować nieuczciwym sprzedawcom.
Z badań Federacji wynika, że większość konsumentów ma świadomość, że może zmienić sprzedawcę gazu ziemnego, ale jedynie 12 proc. z nich sprawdzało oferty konkurencji, natomiast jednie 6 proc. faktycznie dokonało takiej zmiany, przy czym jedna czwarta z tych, którzy zmienili sprzedawcę źle oceniała procedurę zmiany sprzedawcy, a jedna piąta była niezadowolona z warunków nowego sprzedawcy.

- Dwie trzecie klientów nie wie ile zużywa gazu, a 70 proc. nie zna swojej grupy taryfowej, dlatego relatywnie łatwo przekonać ich do zmiany także nieuczciwym sprzedawcom - ocenia Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.

Według niego, na 13 przeanalizowanych przez Federację wzorców umownych stosowanych przez spółki gazowe pokrywające ponad 95 proc. krajowego rynku, nie było ani jednego, który nie zawierałby żadnych zapisów budzących wątpliwości. Najczęściej są to niedozwolone postanowienia dotyczące uprawnień klienta po zawarciu umowy, wysokie kary umowne i nieuczciwe praktyki rynkowe.

- Wiele firm wprowadza np. kary za zerwanie umowy, mające się nijak do realnej straty, a będące kalką z rynku telekomunikacyjnego, gdzie kary są związane z faktem, że w abonamencie telefonicznym ukryty jest faktyczny koszt przekazanego klientowi telefonu. Na rynku gazowym mają one na celu wyłącznie zniechęcenie klienta do zmiany sprzedawcy - mówi prezes FK.

Jego zdaniem potrzebna jest tu ingerencja ustawodawcy, a także współdziałanie uczciwych firm, z punktu widzenia których nieuczciwa konkurencja psuje rynek i podważa zaufanie do wszystkich sprzedawców.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP