XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Nowelizacja "specustawy" o terminalu LNG - do podkomisji

Nowelizacja "specustawy" o terminalu LNG - do podkomisji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sejmowa komisja gospodarki wysłała we wtorek do specjalnej podkomisji rządowy projekt nowelizacji tzw. specustawy o terminalu LNG. Projekt rozszerza listę inwestycji, objętych uproszczeniem procedur. Chodzi przede wszystkim o budowę dużych gazociągów.

Na mocy obowiązującej od 2009 r. specustawy powstaje terminal skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu oraz grupa gazociągów w północno-zachodniej części Polski o łącznej długości ok. 940 km, łączących terminal z siecią gazową. Zgodnie z ostatnim harmonogramem, terminal ma być gotowy do przyjęcia pierwszego transportu LNG do końca grudnia 2014 r. Jak podkreślał we wtorek na posiedzeniu komisji wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik pierwszy gazowiec, który przywiezie gaz do wypełnienia systemów chłodzenia terminala, powinien przypłynąć w grudniu.

Rządowy projekt rozszerza listę objętych specustawą inwestycji - przede wszystkim gazociągów o długości 3,4 tys. km. Są wśród nich nowe połączenia z Litwą i Słowacją oraz rozbudowa istniejącego interkonektora z Czechami, a także ponad 10 krajowych gazociągów.

Poseł PiS Piotr Naimski pytał przedstawiciela MSP, dlaczego projekt nie objął magazynów gazu, podkreślając, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sieci gazowej.

Gawlik zauważył, że specustawa odnosi się do terminala LNG, więc wymieniane w niej inwestycje muszą się z terminalem w jakiś sposób wiązać, stąd brak w projekcie magazynów.

Specustawa upraszcza procedury administracyjne, w ocenie skutków regulacji przyspieszenie inwestycji oszacowano na 14 do 23 miesięcy dzięki m.in. natychmiastowej wykonalności decyzji administracyjnych, skróceniu terminów ich skarżenia, rozpatrywania odwołań, wydawania pozwoleń na budowę, brakowi konieczności wprowadzania gazociągów do planów zagospodarowania przestrzennego itp.

Jak podkreślił rząd w uzasadnieniu projektu nowelizacji, istniejąca krajowa sieć gazowa nie pozwala w sposób efektywny rozprowadzić po całym kraju gazu z terminala LNG. W przypadku ustania dostaw ze wschodu, do niektórych regionów, szczególnie na południowym-wschodzie, nie da się dostarczyć odpowiednich ilości gazu z innych kierunków - podkreśla uzasadnienie. W celu umożliwienia przesyłania gazu ze źródeł zlokalizowanych w innych częściach Polski konieczne jest usunięcie "wąskich gardeł" w systemie przesyłowym, występujących m.in. na magistralach przesyłowych - czytamy w uzasadnieniu projektu. Stąd objęcie specustawą kolejnych gazociągów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowelizacja "specustawy" o terminalu LNG - do podkomisji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!