Nowe produkty i usługi dla klientów oparte o internet rzeczy, nowe technologie wydobycia gazu ziemnego, ochrona środowiska i alternatywne źródła energii to dziedziny, w których Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo stawia na innowacje. Ma się do tego przyczynić współpraca ze start-upami i budżet na działalność badawczo-rozwojową, który zakłada, że co roku spółka będzie przeznaczać na B+R+I około 100 mln zł.
– Jedna ze spółek z grupy PGNiG, Polska Spółka Gazownictwa, ma największą w Europie sieć rurociągów, liczącą 180 tysięcy kilometrów. Taka infrastruktura wymaga stałego nadzoru, co nie jest łatwe. Do tego można wykorzystać technologie satelitarne i drony. Jeśli chodzi o ciepłownictwo, to szukamy projektów związanych z efektywnością energetyczną. Z kolei dla centrali PGNiG potrzebujemy projektów dotyczących m.in. HR, szeroko rozumianych kadr, kwestii dotyczących zarządzania w grupie, zwiększania efektywności oraz optymalizacji procesów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju.
W każdym z tych obszarów PGNiG zamierza tworzyć i wprowadzać innowacyjne rozwiązania. Zapotrzebowanie na nowe technologie i pomysły dotyczy również obszaru konsumenckiego. W tym przypadku PGNiG liczy na stworzenie na bazie innowacji nowych usług i produktów dla klientów końcowych na przykład opartych o internet rzeczy (IoT).
– Obrót detaliczny to blisko siedem milionów klientów. Jest tu dużo miejsca na pomysły związane z customizacją, wykorzystaniem big data, dotarciem do klientów, smart meteringiem, odczytami zużycia prądu i gazu w czasie rzeczywistym –wylicza Łukasz Kroplewski.
Nieszablonowe pomysły w tych dziedzinach ma przynieść współpraca ze start-upami. Razem z młodymi, innowacyjnymi mikroprzedsiębiorstwami gazowy koncern chce kreować nowe rozwiązania, które mogą zwiększyć jego konkurencyjność. Stąd pomysł na InnVento, pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów pracujących nad rozwiązaniami dla sektora naftowego i energetycznego. PGNiG zainaugurowało działalność InnVento w połowie czerwca. Spółka współtworzy też program akceleracji MIT Enterprise Forum, który ma na celu wdrożenie na rynek najlepszych start-upowych projektów.
Czytaj więcej: PGNiG otwiera inkubator dla startupów energetycznych - InnVento
Rozwój innowacyjności i współpraca PGNiG ze start-upami wpisują się w plany Ministerstwa Rozwoju, które chce wspierać innowacyjne mikroprzedsiębiorstwa i zachęca do tego państwowe spółki. Obecnie w obszarze badawczo-rozwojowym PGNiG będzie się skupiać na projekcie Geo-Metan (rozwój technologii wydobycia metanu z pokładów węgla) oraz programie INGA, w ramach którego wspólnie z NCBiR będzie wspierać badania naukowe w obszarze gazownictwa.
Do 2022 roku spółka PGNiG planuje przeznaczyć około 680 mln zł na działalność badawczą, rozwijanie innowacji i start-upów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PGNiG stawia na innowacje. Pomogą start-upy?