PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska europejską potęgą w dziedzinie rozwiązań LNG

Autor: Morza i Oceany
07-05-2017 15:48
Polska europejską potęgą w dziedzinie rozwiązań LNG
Fot. Fotolia

Silne związki polskich stoczni z państwami skandynawskimi lobbującymi rozwiązania przyjazne środowisku naturalnemu pozwoliły rodzimym stoczniom na wypracowanie pozycji europejskiego lidera w zakresie realizacji jednostek wyposażonych w silniki spalające paliwo LNG. Polskie biura projektowe opracowują również unikalne rozwiązania możliwe do zastosowania w transporcie śródlądowym.

Trudne początki

Prace nad wykorzystaniem skroplonego gazu w charakterze paliwa zasilającego układy napędowe jednostek morskich na dużą skalę rozpoczęły się z chwilą zaimplementowania nowych regulacji IMO dotyczących limitów emisji siarczanów i azotanów zawartych w spalinach będących efektem ubocznym pracy konwencjonalnych silników jednostek morskich. W 2015r. weszły w życie zarządzenia IMO dotyczące obszaru Morza Północnego i Bałtyku.
Producenci silników okrętowych oraz pracownicy biur projektowych rozpoczęli pracę nad udoskonalaniem technologii. Prekursorami zastosowania skroplonego gazu w charakterze paliwa okrętowego były przedsiębiorstwa skandynawskie. Skandynawscy armatorzy korzystający z hojnych rządowych subwencji zaczęli inwestować w rozwiązania przyjazne środowisku naturalnemu.

Jako, że Polska jest jednym z czołowych producentów częściowo wyposażonych kadłubów, a także częściowo wyposażonych jednostek na rynek skandynawski, rodzime firmy bardzo szybko zaczęły uczestniczyć w rozwoju technologii  silników okrętowych, opartych na zastosowaniu skroplonego gazu.

Gaz LNG jest gazem naturalnym. Substancję przewozi się w zbiornikach w skrajnie ujemnych temperaturach. Ładunek paruje podczas rejsu. Proces parowania ochładza jednocześnie gaz utrzymując go w stanie ciekłym. Faza ciekła umożliwia załadowanie znacznie większej ilości gazu (kilkunastokrotny zysk na objętości w stosunku do gazowego stanu skupienia). Na początku gazowce przewożące ładunki gazu wyposażano w instalacje do przechwytu tego surowca. Gdy pojawiła się zapowiedź wprowadzenia  dyrektyw siarkowych producenci silników LNG skorzystali z wcześniejszych doświadczeń wypracowanych na gazowcach.

- O powierzaniu polskim stoczniom takich kontraktów zadecydowała konkurencyjność (korzystny dla zagranicznych partnerów przelicznik ceny usług polskich przedsiębiorstw w porównaniu z jakością wykonywanej pracy), a także zacieśniana od wielu lat współpraca handlowa między przedsiębiorstwami fińskimi i norweskimi a naszymi stoczniami. Producenci zbiorników, silników okrętowych i instalacji gazowych opracowywali innowacyjne technologie, które następnie były implementowane przez polskie firmy- mówi Adam Ślipy, prezes biura projektowego Seatech Engineering. 



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


28 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 765 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP