PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska regionalną bramą dla LNG?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
12-10-2016 06:38
Polska regionalną bramą dla LNG?
Fot. mat. pras.

Gaz-System intensywnie zabiega o to, by nasz gazoport stał się jedną z głównych bram dostaw LNG do regionu. Czy to w ogóle możliwe?

Plany Gaz-Systemu są jasne. Terminal w Świnoujściu ma stać się główną bazą dostaw LNG do naszego regionu.  Spełnienie dwóch warunków sprawi, że tak mogłoby się zdarzyć
Pierwszym jest możliwości przesyłu gazu. Do kogo LNG mógłby trafiać? Nasz operator wskazuje na południowych sąsiadów, Ukrainę, być może Niemcy i Litwę. Potencjał tych krajów jest całkiem spory, wielokrotnie przewyższający możliwości regazyfikacyjne Świnoujścia. Te na razie wynoszą 5 miliardów m3 gazu (jeśli dojdzie do rozbudowy obiektu, zwiększą się one o 50 proc.)

Jednak nawet po ewentualnej rozbudowie nasz terminal nie będzie głównym kierunkiem dostaw surowca dla Czech czy Słowacji. Z pewnością może jednak pełnić funkcje uzupełniającą.

Aby tak się stało, konieczne są połączenia międzysystemowe. A z tym na razie jest dość przeciętnie. Co prawda możemy gaz tłoczyć do Czech (połączenie w Cieszynie), ale to skromny interkonektor. Sytuację poprawią dopiero planowane kolejne połączenia: drugie z Czechami i jedno na Słowację.

Nawet szerokie możliwości dalszego przesyłu gazu mogą być niewystarczające. Gaz-System musi zaoferować bowiem tanio gaz. A to w dużej mierze jest niezależne od naszego operatora. Jednak cena samego surowca to nie wszystko, klient w Czechach i na Słowacji otrzyma surowiec obarczony jeszcze opłatą regazyfikacyjną. I dobrze stałoby się, gdyby była ona jak najniższa.

Jak to sprawić? Gdzie spółka może szukać oszczędności? Należy pamiętać, że każdy terminal ma koszty stałe, które trudno zbijać. Jednak im w większym stopniu terminal będzie wykorzystany, w tym bardziej będą się one rozkładały na więcej m3 gazu, a więc gaz będzie tańszy. Idealnym rozwiązaniem byłoby więc importowanie jak największej ilości surowca za pomocą gazoportu w Świnoujściu.

To jednak może kłócić się z głównym zadaniem, jakie stoi przed obiektem. Ma być on bowiem głównym bezpiecznikiem dostaw gazu do polski. Jeśli więc chcemy, żeby w gazoporcie pozostał pewien bufor bezpieczeństwa, musimy zgodzić się na to, że nie będzie on w całości wykorzystywany.

Mimo tych zależności wydaje się, że gazoport może być konkurencyjny cenowo. Należy bowiem pamiętać, że obecnie na rynku gazu jest dużo okazji cenowych, surowiec można często kupić bardzo tanio. Te oferty trzeba wykorzystać, bo przyczynią się one pozytywnie do kosztów funkcjonowania terminala i pozwolą sprowadzać tanio gaz.

Dariusz Malinowski



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 017 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP