Czy kryzys finansowy nie pogrzebie budowy gazoportu w Świnoujściu, który miał zmniejszyć zależność Polski od monopolu Gazpromu? Konkurencyjny terminal chce budować Litwa z poparciem USA.
Gazoport to inwestycja, która ma zmniejszyć zależność Polski od monopolu Gazpromu w dostawach gazu. Terminal w Świnoujściu miał odbierać 2,5 do 7 mld m sześc. surowca dostarczanego tankowcami - zaspokoiłoby to od 20 do 50 proc. obecnego zużycia gazu w Polsce.
Do tej pory nie jest jasne, dlaczego rząd postanowił wyrugować PGNiG z tej inwestycji i złożyć ją całkowicie na barki Gaz-Systemu. Decyzję tę podjęto niespodziewanie w połowie sierpnia na wniosek szefa kancelarii premiera Tomasza Arabskiego, a nie na wniosek ministra gospodarki odpowiadającego za bezpieczeństwo energetyczne państwa lub ministra skarbu nadzorującego PGNiG i Gaz-System. Rząd tłumaczył tylko, że właścicielem terminalu ma być całkowicie państwowa firma nieprzewidziana na razie do prywatyzacji. Tymczasem z pakietem ponad 85 proc. akcji rząd ma także pełną kontrolę nad PGNiG.
Nigdzie na świecie gazoportów nie budują firmy zajmujące się tylko transportem gazu. W takie terminale inwestują głównie firmy handlujące gazem, takie jak PGNiG, aby zagwarantować sobie dostawy surowca.
Wstępne koszty budowy terminalu w Świnoujściu PGNiG szacował niemal na pół miliarda euro, prawie 2 mld zł. Tymczasem Gaz-System już wcześniej zapowiadał, że musi wydać 5 do 7 mld zł na nowe gazociągi i modernizację starych rur.
Czy obecny kryzys finansowy nie wykolei kosztownej inwestycji w gazoport? Rzeczniczka Gaz-Systemu Małgorzata Polkowska odmówiła komentarza. - Nie widzimy żadnych zagrożeń dla finansowania gazoportu przez Gaz-System - deklaruje rzecznik ministra skarbu Maciej Wewiór.
Polski gazoport może już wkrótce mieć rywala. Terminal do odbioru LNG chce wybudować rząd Litwy do spółki z prywatną firmą Achmea - jednym z głównych litewskich partnerów Gazpromu. Tę inwestycję popierają Stany Zjednoczone. Pod koniec września amerykańska rządowa agencja ds. handlu i rozwoju (USTDA) dała rządowi Litwy 0,8 mln USD na przygotowanie studium budowy terminalu - informuje "Gazeta Wyborcza".
Zobacz także wcześniejszy materiał wnp.pl: Jest zgoda NWZA PGNiG na sprzedaż 100 proc. Polskich LNG