Polski gazoport w cieniu kryzysu finansowego

Polski gazoport w cieniu kryzysu finansowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czy kryzys finansowy nie pogrzebie budowy gazoportu w Świnoujściu, który miał zmniejszyć zależność Polski od monopolu Gazpromu? Konkurencyjny terminal chce budować Litwa z poparciem USA.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo sprzeda państwowej firmie Gaz-System wszystkie udziały spółki Polskie LNG, która ma zbudować gazoport w Świnoujściu - zdecydowali wczoraj akcjonariusze PGNiG zdominowani przez Ministerstwo Skarbu. Wyceną sprzedawanej spółki zajmie się KPMG - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Gazoport to inwestycja, która ma zmniejszyć zależność Polski od monopolu Gazpromu w dostawach gazu. Terminal w Świnoujściu miał odbierać 2,5 do 7 mld m sześc. surowca dostarczanego tankowcami - zaspokoiłoby to od 20 do 50 proc. obecnego zużycia gazu w Polsce.

Do tej pory nie jest jasne, dlaczego rząd postanowił wyrugować PGNiG z tej inwestycji i złożyć ją całkowicie na barki Gaz-Systemu. Decyzję tę podjęto niespodziewanie w połowie sierpnia na wniosek szefa kancelarii premiera Tomasza Arabskiego, a nie na wniosek ministra gospodarki odpowiadającego za bezpieczeństwo energetyczne państwa lub ministra skarbu nadzorującego PGNiG i Gaz-System. Rząd tłumaczył tylko, że właścicielem terminalu ma być całkowicie państwowa firma nieprzewidziana na razie do prywatyzacji. Tymczasem z pakietem ponad 85 proc. akcji rząd ma także pełną kontrolę nad PGNiG.

Nigdzie na świecie gazoportów nie budują firmy zajmujące się tylko transportem gazu. W takie terminale inwestują głównie firmy handlujące gazem, takie jak PGNiG, aby zagwarantować sobie dostawy surowca.

Wstępne koszty budowy terminalu w Świnoujściu PGNiG szacował niemal na pół miliarda euro, prawie 2 mld zł. Tymczasem Gaz-System już wcześniej zapowiadał, że musi wydać 5 do 7 mld zł na nowe gazociągi i modernizację starych rur.

Czy obecny kryzys finansowy nie wykolei kosztownej inwestycji w gazoport? Rzeczniczka Gaz-Systemu Małgorzata Polkowska odmówiła komentarza. - Nie widzimy żadnych zagrożeń dla finansowania gazoportu przez Gaz-System - deklaruje rzecznik ministra skarbu Maciej Wewiór.

Polski gazoport może już wkrótce mieć rywala. Terminal do odbioru LNG chce wybudować rząd Litwy do spółki z prywatną firmą Achmea - jednym z głównych litewskich partnerów Gazpromu. Tę inwestycję popierają Stany Zjednoczone. Pod koniec września amerykańska rządowa agencja ds. handlu i rozwoju (USTDA) dała rządowi Litwy 0,8 mln USD na przygotowanie studium budowy terminalu - informuje "Gazeta Wyborcza".

Zobacz także wcześniejszy materiał wnp.pl: Jest zgoda NWZA PGNiG na sprzedaż 100 proc. Polskich LNG
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!