Polskie porty wciąż liczą na korzystną decyzję sądu w starciu z Nord Stream

Polskie porty wciąż liczą na korzystną decyzję sądu w starciu z Nord Stream
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście liczy na korzystny wyrok w sprawie dotyczącej głębokości ułożenia rurociągu Nord Stream, co miałoby utrudniać ruch statków. Po jej odrzuceniu 2 lata temu, spółka złożyła odwołanie, a teraz oczekuje decyzji w tej sprawie.

Przypomnijmy, że ZMPSiŚ zaskarżył w 2011 r. zgodę niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Żeglugi Morskiej i Hydrografii (BSH) na ułożenie gazociągu Nord Stream. Sporny odcinek gazociągu położony jest na wodach niemieckich. Polskie porty powołują się na prawo europejskie i międzynarodowe, które gwarantuje wolność żeglugi i dostępność terytorium państw od strony morza. 

Dwa lata temu sprawa po odwołaniu polskich portów trafiła do sądu drugiej instancji. Jak wyjaśnia na łamach "Rzeczpospolitej" mec. Michał Lizak, pełnomocnik portu,  sąd ma praktycznie trzy możliwości. Może oddalić odwołanie. Może też uznać, że ZMPSiŚ ma prawo do wnoszenia skargi, ale nie ma merytorycznych racji.

No i wreszcie - co byłoby zgodne z normami prawa unijnego i niemieckiego - uznać racje portu - mówi w dzienniku prawnik.

Jak wyjaśnia Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ, strefa bezpieczeństwa dla większości typów statków wynosi 1 m. Taka jest rezerwa nawigacyjna, odległość pomiędzy dnem a stępką statku. W przypadku gazowców rezerwa wynosi 2 m, a to z kolei oznacza, że do terminalu mogą wpływać statki o zanurzeniu maks. 12,5 m.

Dzisiaj Bałtyk przyjmuje statki o zanurzeniu do 15,4 m, bo taka bariera jest w Cieśninach Duńskich. Może w przyszłości ich zanurzenie będzie jeszcze większe, jeżeli cieśnina zostanie pogłębiona. Na świecie powstają coraz większe statki.

- Już teraz musimy myśleć o tym, co będzie za kilkadziesiąt lat - mówi dziennikowi Dariusz Słaboszewski. Tymczasem wg ostatnich badań rurociąg Nord Stream koło Świnoujścia miejscami leży na głębokości powyżej 17 m, a to może być o 2 m mniej niż plany rozwojowe portu.

ZMPSiŚ planuje inwestować w świnoujskim porcie m.in. w terminal kontenerowy oraz terminal ładunków masowych, przy których mogłyby cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 15 m. Jednostki o takim maksymalnym zanurzeniu mogą przedostać się na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie.

Spółka Nord Stream zamierza położyć na dnie Bałtyku kolejne dwie nitki gazociągu - Nord Stream 2. 
Projekt Nord Stream 2 to plan budowy nowej dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie o mocy 55 mld metrów sześc. surowca rocznie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 r. Po tym roku Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy. Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się temu projektowi.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie porty wciąż liczą na korzystną decyzję sądu w starciu z Nord Stream

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!