Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Gaz-Systemu o głównych wyzwaniach

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
20-08-2009 13:59
Prezes Gaz-Systemu o głównych wyzwaniach

- Mamy trzy obszary, nad którymi chcemy się skupić w ciągu najbliższych lat: budowa terminalu LNG w Świnoujściu oraz inwestycje związane z rozbudową infrastruktury przesyłowej w kraju, zapewnienie finansowania dla wszystkich inwestycji oraz poprawa efektywności działania grupy - rozmowa z Janem Chadamem, prezesem Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.

Jakie najważniejsze zadania stoją przed spółką w najbliższym czasie?
- Mamy trzy obszary, nad którymi chcemy się skupić w ciągu najbliższych lat. Po pierwsze jest to budowa terminalu LNG w Świnoujściu oraz inwestycje związane z rozbudową infrastruktury przesyłowej w kraju. Do 2014 roku chcemy rozbudować krajowy system gazociągów przesyłowych o prawie 1 tys. km. Będą to inwestycje realizowane głównie w północno - zachodniej i południowo - zachodniej Polsce. Drugi obszar to zapewnienie finansowania dla wszystkich inwestycji. Poza tym naszym celem jest poprawa efektywności działania grupy kapitałowej. Aby to osiągnąć chcemy wdrożyć, kompleksowy, zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem. Rozpoczęliśmy już prace nad tym projektem.

Czy gazoport powstanie na czas i ile będzie kosztował?

- Prace związane z budową terminalu LNG w Świnoujściu są mocno zaawansowane, szczególnie w ostatnim czasie udało się przyśpieszyć działania w tym zakresie. W lipcu zostało wydane przez wojewodę zachodniopomorskiego pozwolenie na budowę terminalu, które uprawomocniło się na początku sierpnia. W ostatnim miesiącu Polskie LNG, nasza spółka zależna powołana do realizacji tego projektu, ogłosiła dwa przetargi. Jeden na wybór generalnego wykonawcy terminalu, drugi na usługi nadzoru dla tej inwestycji. Chcemy w połowie przyszłego roku wybrać wykonawcę terminalu LNG i rozpocząć prace budowlane. Trwa też procedura udostępniania terminalu LNG (open season), która zakończy się do 15 stycznia 2010 roku podpisaniem wiążących umów na regazyfikację gazu w terminalu. Prace związane z tym projektem przebiegają więc zgodnie z harmonogramem, który zakłada uruchomienie terminalu w 2014 r. Jeśli chodzi o koszty terminalu, to podobnego typu inwestycje na świecie kosztowały ok. 600-700 mln Euro. Dokładne koszty budowy terminalu LNG w Świnoujściu poznamy po zakończeniu procedury wyboru generalnego wykonawcy.

A jak wygląda sprawa z gazociągiem łączącym gazoport z krajowym systemem przesyłowym?

- Gaz z terminalu LNG po regazyfikacji będzie przesyłany do krajowego systemu przesyłowego ok. 85 kilometrowym gazociągiem Świnoujście-Szczecin. Są opracowane dwa warianty trasy tego gazociągu: przez Zalew Szczeciński albo trasa lądowa. Teraz trwają prace nad raportem środowiskowym dla tej inwestycji oraz procedury planistyczne w gminach. Opracowane zostało także studium wykonalności projektu na potrzeby wniosku o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP