PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jako regulator rynku energii w Polsce - próba oceny

Autor: Jakub Wiech , Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki nr 4/2016 (98) - 1/2017 (99) 31 marca 2017
15-07-2017 14:22

Istotne zaangażowanie państwa w sektor energetyczny wymusiło powstanie szeregu instytucji i organów, będących wykonawcami jego polityki. Jednym z takich organów jest polski regulator rynku energii - Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Niniejszy artykuł jest próbą oceny jego realnej pozycji oraz wpływu na rynek energii.

Jeżeli chodzi o rozwój rynków regionalnych, zauważyć należy, że Prezes URE płynnie wszedł w rolę regulatora rynku, na którym energia i usługa jej dostarczenia to dwa różne towary. Sukcesem zakończyły się prace Urzędu dotyczące wdrożenia prawa do zmiany sprzedawcy energii, zagwarantowanego w art. 3 ust. 5 dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. Jak przeczytać można w miesięcznym sprawozdaniu Prezesa URE, w marcu 2016 r. zmiany sprzedawcy dokonało 4 347 gospodarstw domowych. Natomiast wśród odbiorców przemysłowych odnotowano 773 takich zmian3). Równie dynamicznie postępuje rozwój w zakresie wdrażania zasady Third Party Access w obrocie gazem. W 2011 r. odnotowano jedynie kilka przypadków zmiany sprzedawcy, w 2012 r. ich liczba zwiększyła się do 210, w 2013 r. do 429, w 2014 r. do 7 007, w 2015 r. - 30 749, natomiast od początku prowadzenia monitoringu do końca I kw. 2016 r. odnotowano 40 174 zmian sprzedawcy gazu4). W tym aspekcie, regulator spełnił nakładane na niego przez prawo wspólnotowe obowiązki.

Prezes URE sprawnie działa również w kwestii kooperowania z lokalnymi przedsiębiorcami energetycznymi. Dużym ułatwieniem dla nich są stosunkowo przejrzyste zasady koncesjonowania, a także możliwość sięgnięcia do przygotowywanych przez regulatora broszur informacyjnych wyjaśniających całą procedurę koncesyjną. Ich dostępność w wersji elektronicznej, na stronie internetowej Urzędu, bezsprzecznie poprawia komunikację przedsiębiorców z regulatorem. Bardzo duże znaczenie ma również promesa koncesji - instytucja ta gwarantuje inwestorom bezpieczeństwo i pewność, co do późniejszej możliwości działania w branży energetycznej. Co więcej, sytuację przedsiębiorców poprawiają też regulacje dotyczące cofania koncesji. Szczególnie istotny jest tu art. 41 ust. 3 UPE, który stanowi, że Prezes URE może cofnąć koncesję albo zmienić jej zakres, jeśli wystąpią okoliczności wymienione w art. 58 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej5). Oznacza to, że organ ma pewną swobodę w wyborze drogi postępowania (tj. cofnięcie lub zmiana zakresu koncesji), co pozwala mu dopasować decyzję do warunków zachodzących w przedmiotowej sprawie. Takie uregulowanie ocenić trzeba niewątpliwie na plus, gdyż biorąc pod uwagę ochronę podmiotów przed nieprawidłowymi decyzjami administracyjnymi wynikającą z Kodeksu postępowania administracyjnego, pozostawienie Prezesowi URE pewnego "luzu decyzyjnego" działa raczej na korzyść przedsiębiorcy, który - poprzez odpowiedni kontakt z organem - może zachować prawa do wykonywania działalności gospodarczej, pomimo wystąpienia warunków, o których mowa w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP