Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jako regulator rynku energii w Polsce - próba oceny

Autor: Jakub Wiech , Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki nr 4/2016 (98) - 1/2017 (99) 31 marca 2017
15-07-2017 14:22

Istotne zaangażowanie państwa w sektor energetyczny wymusiło powstanie szeregu instytucji i organów, będących wykonawcami jego polityki. Jednym z takich organów jest polski regulator rynku energii - Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Niniejszy artykuł jest próbą oceny jego realnej pozycji oraz wpływu na rynek energii.

Niewątpliwym atutem regulatora w kwestii wspierania regionalnych rynków energii jest również uprawnienie do rozstrzygania sporów. Dzięki temu, Prezes URE może bezpośrednio przeciwdziałać patologiom, które mogą pojawiać się na obszarach będących np. monopolem naturalnym.

Nieco inaczej wygląda kwestia integracji polskiego rynku energii z rynkami europejskimi. Przede wszystkim pojawia się tu problem tzw. interkonektorów. Interkonektorem jest infrastruktura umożliwiająca przesłanie energii elektrycznej lub gazu ziemnego pomiędzy państwami6). Pomi mo istotnej roli, którą pełnią one w kontynentalnej gospodarce, regulacje prawne kształtujące międzypaństwowy obrót energią pojawiły się dopiero w latach 90-tych XX wieku w prawie wtórnym UE, tj. regulacjach tzw. pierwszego pakietu liberalizującego rynki energii elektrycznej i gazu ziemnego7).

Zgodnie z dyrektywą 96/92/WE stworzenie wewnątrzwspólnotowego rynku energii elektrycznej musi szczególnie wspierać wzajemne połączenia i kompatybilność (ang. interoperability) systemów (pkt 6 Preambuły)8).

Dyrektywa nakłada na operatora systemu przesyłowego obowiązek publikacji co dwa lata raportu o potrzebach rozwoju połączeń wzajemnych z szacowanym harmonogramem (art. 6). Nakłada również obowiązek określenia zasad korzystania z interkonektorów, które mogą dawać preferencje własnym źródłom wytwórczym nad transferami energii elektrycznej z połączonych systemów, jednakże wszelkie ograniczenia w tym zakresie muszą być oparte na transparentnych i publikowanych zasadach, zapew niających sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (art. 7, art. 8).

Rozszerzenie znaczenia połączeń wzajemnych zawarte jest w dyrektywie 2003/54, będącej elementem tzw. drugiego pakietu liberalizującego rynek energii elektrycznej i gazu ziemnego. Zgodnie z tym aktem, budowa i utrzymanie połączeń wzajemnych powinny przyczyniać się do zapewnienia stabilnych dostaw energii elektrycznej (pkt 23 Preambuły).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP