Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jako regulator rynku energii w Polsce - próba oceny

Autor: Jakub Wiech , Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki nr 4/2016 (98) - 1/2017 (99) 31 marca 2017
15-07-2017 14:22

Istotne zaangażowanie państwa w sektor energetyczny wymusiło powstanie szeregu instytucji i organów, będących wykonawcami jego polityki. Jednym z takich organów jest polski regulator rynku energii - Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Niniejszy artykuł jest próbą oceny jego realnej pozycji oraz wpływu na rynek energii.

Pewnym krokiem mającym zapewnić wsparcie tego rodzaju konsumentom energii było wprowadzenie do ustawy Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm., UPE) pojęcia "odbiorcy wrażliwego". Niestety, nie pociągnęło to za sobą żadnych dalszych działań, które mogłyby wesprzeć gospodarstwa domowe dotknięte ubóstwem energetycznym. W UPE nie ma bowiem wzmianki o potrzebie zwalczania takiego stanu rzeczy.

Jak zauważają autorki raportu poświęconego ubóstwu energetycznemu, w Polityce energetycznej Polski do 2030 roku, wśród działań dla rozwoju konkurencyjnych rynków zapisano punkt dotyczący ochrony "najgorzej sytuowanych odbiorców energii elektrycznej przed skutkami wzrostu cen"14). Jednakże, w najistotniejszych ustawach dotyczących tak energetyki, jak i pomocy społecznej, nie ma kompleksowego programu pomocy dla gospodarstw domowych dotkniętych tymże problemem. Tymczasem, w pozostałych krajach Unii Europejskiej wdrażano już pilotażowe programy socjalne, mające ograniczyć zasięg ubóstwa energetycznego.

Warto podkreślić też brak kompetencji Prezesa URE w sferze wpływu na stan sieci przesyłowych w Polsce. Ze względu na katastrofalny stan techniczny tychże systemów, straty sieciowe stoją na zawrotnym poziomie15). Jednakże, regulator ograniczyć się musi jedynie do przedkładania informacji na ich temat.

Natomiast w kwestii OZE nie da się nie zauważyć znacznego ograniczenia możliwości regulatora na rzecz innych instytucji. Dużą rolę w tym sektorze odgrywa bowiem np. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Niestety, upolitycznienie niektórych instytucji skutkuje niekiedy niezbyt trafnymi decyzjami podejmowanymi nie tyle ze względu na interes państwa, co raczej z powodów ściśle politycznych. Jako przykład wskazać można chociażby sprawę geotermii toruńskiej, zakończoną niekorzystną dla NFOŚiGW ugodą16).

Co więcej, wskazać należy, że wiele kwestii dotyczących powstawania infrastruktury OZE rozstrzyganych jest nadal na szczeblu lokalnym - szczególnie widoczne jest to na przykładzie energii wiatrowej. Dodatkowo, niektóre zagadnienia dotyczące tychże źródeł energii wciąż nie zostały uregulowane, bądź uregulowano je szczątkowo. Prezes URE zaś, działając jako organ administracji rządowej, wyłącznie na podstawie przepisów prawa, nie może ingerować w kwestie, co do których nie posiada ustawowego upoważnienia do działania.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP