Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jako regulator rynku energii w Polsce - próba oceny

Autor: Jakub Wiech , Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki nr 4/2016 (98) - 1/2017 (99) 31 marca 2017
15-07-2017 14:22

Istotne zaangażowanie państwa w sektor energetyczny wymusiło powstanie szeregu instytucji i organów, będących wykonawcami jego polityki. Jednym z takich organów jest polski regulator rynku energii - Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Niniejszy artykuł jest próbą oceny jego realnej pozycji oraz wpływu na rynek energii.

Prezes URE odgrywa ważną rolę w systemie wsparcia OZE, wydając przedsiębiorcom tzw. Zielone Certyfikaty oraz pełniąc funkcję organu, który certyfikaty te umarza. Jak podaje raport kancelarii K&L Gates17), całościowo, system ten oparty jest na:
- gwarantowanym producentom zbycie energii elektrycznej z OZE,
- nieodpłatnym otrzymywaniu Zielonych Certyfikatów przez tychże producentów,
- prawie do sprzedaży energii z OZE po średniej cenie rynkowej energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym z roku poprzedniego,
- obowiązku zakupu odpowiedniej ilości Zielonych Certyfikatów przez określonych uczestników rynku albo uiszczeniu przez nich opłaty zastępczej.

Jak widać, uprawnienia Prezesa URE są więc w tym względzie dość wąskie, sprowadzone jedynie do roli "emitenta" Zielonych Certyfikatów. Warto zauważyć, że nawet opłata zastępcza, uiszczana przez przedsiębiorców w zamian za przedłożenie Zielonego Certyfikatu, uiszczana jest do NFOŚiGW.

Prezes URE dość dobrze sprawdza się w kwestii ochrony odbiorców. Mowa tu przede wszystkim o odbiorcach indywidualnych, których siła rynkowa nie wystarcza do efektywnego zwalczania powstałych na rynku energii patologii.

Dużym wsparciem dla organu są w tym zakresie kompetencje weryfikacyjne, przejawiające się chociażby w możności wglądu do ksiąg rachunkowych prowadzonych przez przedsiębiorstwo energetyczne. Prezes URE może również zażądać przedłożenia informacji co do prowadzonej przez danego przedsiębiorcę działalności gospodarczej, przy czym zakres tych informacji rozciąga się również na inwestycje będące w fazie projektu18) (art. 28 ust. 1 UPE). Co więcej, organ kontrolujący przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązany informować Prezesa URE o wszelkich przekroczeniach prawa, które mogą zostać uznane za naruszenie warunków prowadzenia działalności przewidzianych koncesją lub przepisami normującymi działalność gospodarczą ujętą w koncesji, za wyjątkiem informacji, co do otrzymywania których rzeczony prezes nie ma uprawnień (art. 28a UPE)19).

Niewątpliwą zaletą regulatora jest w tej kwestii kompetencja do rozstrzygania sporów, a także możliwość kształtowania umów pomiędzy dostawcą a odbiorcą energii.

Do kompetencji Prezesa URE mających na celu ochronę odbiorców energii zaliczyć trzeba także ustalanie taryf.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP