Problem z gazoportem

Problem z gazoportem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Są kłopoty z funduszami na gazoport w Świnoujściu. Zamiast planowanych na początku tego roku 120 mln euro ma kosztować aż 300 mln euro, czyli 1,2 mld zł. Teraz rząd szuka pieniędzy i winnych tej sytuacji - pisze "Rzeczpospolita".

Na razie głównym winowajcą jest były minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki. Tak przynajmniej uważa jego następca Marek Gróbarczyk. Jak ogłosił Gróbarczyk w Szczecinie, minister Wiechecki ograniczył się do deklaracji, że gazoport powstanie. Ale nie wszczął żadnych procedur, by te pieniądze uzyskać.

Wiechecki twierdzi, że podjęto uzgodnienia międzyresortowe, złożono wniosek do ministra finansów, bo to on przygotowuje projekt budżetu.

Spór dotyczy portu, który będzie obsługiwał przyszły terminal gazowy. To dwie oddzielne inwestycje. Terminal LNG powstanie na wyspie Wolin. Ma kosztować 350 mln euro. Stawia go PGNiG. Sam terminal jednak nie może działać bez infrastruktury morskiej, czyli falochronów i nabrzeży. A za to odpowiada resort gospodarki morskiej. I o tę część trwa spór.

Według pierwotnego planu - jeszcze z 2006 roku - miały powstać dwa krótkie falochrony - jeden przylegający do brzegu, a drugi równoległy do plaży. Ich koszt wyliczono na 120 mln euro. Taką też kwotę w styczniu zatwierdziła Rada Ministrów, a projekt trafił na listę przedsięwzięć dofinansowanych przez UE.

Tymczasem w kwietniu okazało się, że szczeciński Urząd Morski razem z Zarządem Morskich Portów Szczecin - Świnoujście SA przygotował zupełnie nowy projekt. Zamiast dwóch falochronów będzie tylko jeden, ale za to wielki, bo aż trzykilometrowy. A to w praktyce oznacza powstanie zupełnie nowego portu w sztucznej zatoce. Na tak dużym falochronie będzie można bowiem budować inne terminale, np. kontenerowe.

Nowa koncepcja nie spotkała się jednak początkowo z uznaniem resortu, bo koszt przedsięwzięcia urósł ze 120 do 300 mln euro, czyli 1,2 mld zł. Gdy się jednak okazało, że nie ma już czasu na kolejne zmiany, ówczesny minister Wiechecki zaaprobował go, uzyskał poparcie premiera i ogłosił, że pieniądze będą pochodziły z budżetu.

Brak szybkich decyzji może mieć poważne konsekwencje, bo PGNiG, inwestor części lądowej terminalu, pracuje bardzo szybko. Jak mówi "Rz" Tomasz Fil, rzecznik prasowy PGNiG, na przełomie października i listopada wyłoniona będzie firma, która przygotuje projekt terminalu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!