PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Problemy PGNiG z kontraktem na gaz LNG

Autor: Gazeta Prawna
12-10-2007 05:55
Problemy PGNiG z kontraktem na gaz LNG

Do końca roku będzie wiadomo, kto zaprojektuje gazoport LNG w Świnoujściu i ile będzie kosztować jego wykonanie. Nadal nie wiadomo jednak, kto zapewni dostawy.

Do udziału w przetargu na projektanta zaproszone były Tractebel Engineering, SNC-Lavalin Services Ltd i konsorcjum Sener Ingenieria Y Systemas. Wyniki mają by znane w listopadzie. Na podstawie planu technicznego, który przygotuje zwycięzca, powstaną szacunki realnych kosztów inwestycji. Już wiadomo, że przekroczą zakładane 450 mln euro - czytamy w "Gazecie Prawnej".
Nadal jednak nie jest pewne, czy gazoport będzie miał co odbierać. Z ustaleń "GP" wynika bowiem, że PGNiG ma problemy z uzyskaniem długoterminowego kontraktu na dostawę LNG do portu w Świnoujściu. Bogusław Marzec, dyrektor wykonawczy w PGNiG, mówił, że spółka prowadzi zaawansowane negocjacje z ponad trzema potencjalnymi kontrahentamiu. Zapowiadał on, że rozmowy mogą zakończyć się na przełomie tego i przyszłego roku.

Jednak osoba zbliżona do negocjacji z PGNiG mówi "GP", że może być problem z dotrzymaniem terminu. Na rynku LNG przeważa popyt, a PGNiG jest mało elastyczne np. w sprawie udostępnienia udziałów w gazoporcie.

Krajowy potentat ma 100 proc. udziałów w spółce Polskie LNG (PLNG), która ma wybudować i eksploatować terminal do importu i przerabiania gazu skroplonego. PGNiG sygnalizował wcześniej, że chce być jedynym inwestorem gazoportu, a zewnętrzni partnerzy mogliby przejąć kilkuprocentowe udziały jedynie w zamian za gwarancje długoterminowych dostaw. Tymczasem producentom LNG zależy na uzyskaniu dostępu do rynków zbytu.

Tomasz Chmal, ekspert z Instytutu Sobieskiego, ocenia w dzienniku, że bardziej otwarte podejście mogłoby ułatwić rozmowy w sprawie zaopatrzenia

Z ustaleń "GP" wynika, że PGNiG nie wyklucza kapitałowego wejścia w terminal.

- Większość projektów LNG na świecie jest zbudowana na podstawie łańcucha produkcyjnego obejmującego skraplanie gazu i terminal regazyfikujący, bo to zwiększa zyski - mówi w dzienniku Tomasz Chmal.

Zaznacza, że brak zakontraktowanych dostaw nie uniemożliwi realizacji inwestycji, jednak zwiększa ryzyko finansowe projektu dla banków, co przekłada się na koszty finansowania. - Gazoport mógłby pełnić rolę wentyla bezpieczeństwa, jak obecnie Naftoport, ale byłby wtedy droższy - dodaje ekspert.

PLNG ma rozpocząć działalność inwestycyjną w I kwartale 2008 r. W latach 2008-2010 będzie trwała budowa terminalu i przyłączanie do sieci przesyłowej. Uruchomienie gazoportu jest planowane na II połowę 2011 r. Na początku terminal będzie mógł odbierać rocznie 2,5 mld m sześc. LNG. Docelowo ma to być około 7,5 mld metrów sześciennych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP