Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek gazu - konkurencja poprzez regulację

Autor: Dr Mariusz Swora, adwokat
22-11-2012 11:17

Wprowadzanie konkurencji na rynku gazu ziemnego odbywa się poprzez regulację i mechanizmy ochrony konkurencji. Dopełnianie się nawzajem tych reżimów powinno w przyszłości doprowadzić do powstania wspólnego rynku gazu ziemnego w Unii Europejskiej. Tymczasem, w dyskusjach na temat liberalizacji rynku nie zawsze w prawidłowy sposób jest rozumiana rola regulatorów.

Instytucje powołane do sprawowania nadzoru nad rynkiem gazu stawia się na jednym biegunie jako biurokratów, których decyzje stoją w opozycji do tego co ma znajdować się na drugim biegunie, czyli naprzeciw swobodnie kształtującego się rynku wyznaczonego przez grę popytu i podaży. Gdyby rzeczywiście na rynkach infrastrukturalnych można było mówić o swobodnej grze konkurencyjnej, regulatorzy nie byliby potrzebni. Tymczasem tak nie jest. Prokonkurencyjna interwencja państwa na rynku gazu ma korygować negatywne skutki naturalnych monopoli. Regulator jest w takiej sytuacji substytutem rynku, który ma gwarantować wprowadzenie tam gdzie to możliwe mechanizmów rynkowych. Rola regulatorów wynikająca z przepisów dyrektywy gazowej (2009/73) musi być proaktywna w zakresie promowania konkurencji, co podkreśla preambuła tego aktu prawnego, stanowiąc m.in., że (…) organom regulacyjnym należy również przyznać - niezależnie od stosowania zasad konkurencji - uprawnienia do podejmowania decyzji w sprawie stosownych środków zapewniających odbiorcom korzyści poprzez wspieranie skutecznej konkurencji niezbędnej dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego gazu ziemnego.
Pełnienie funkcji organu, którego działania mają prowadzić do realizacji tak określonego celu musi pociągać za sobą przypisanie regulatorowi określonych zadań do realizacji oraz określonych kompetencji, pozwalających na określone efekty. Kwestie dotyczące celów, uprawnień i obowiązków krajowych organów regulacyjnych zostały szczegółowo uregulowane w art. 40 i art. 41 dyrektywy gazowej. Próba przeniesienia tych przepisów na grunt polskiego prawa, co zaproponowano w projekcie ustawy Prawa gazowego jest przedmiotem niesłusznej krytyki.

Warto pamiętać, że możliwość stosowania określonych środków behawioralnych wobec przedsiębiorstw gazowniczych w świetle przepisów prawa unijnego nie budzi kontrowersji. Przede wszystkim, w świetle przywołanej dyrektywy mogą być stosowane tzw. programy uwalniania gazu, uznawane w określonych okolicznościach za konieczne i efektywne środki promujące konkurencję i zapewniające właściwe funkcjonowanie rynku. Środki tego typu mogą zresztą przybierać również formę programów uwalniania zdolności przesyłowych, czy też uwalniania pojemności magazynowych. Materia będąca przedmiotem tego typu programów jest elastyczna, stąd też ustawodawca przekazując organom regulacyjnym kompetencje przekazał im pewien margines uznaniowości.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 697 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP