Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spór o nadbałtycki projekt terminalu LNG

Autor: PAP
08-09-2012 10:40

Litwa i Estonia rywalizują o unijne dofinansowanie budowy gazoportu. Każdy z krajów przyśpiesza prace, bo Komisja Europejska jeszcze tej jesieni wybierze projekt, który wesprze.

W opublikowanym oświadczeniu estońskie Ministerstwo Gospodarki poinformowało, że planowany w pobliżu Talina terminal wymagać będzie dofinansowania z funduszy unijnych, tak by pokryły one jedną trzecią kosztów budowy, szacowanych na 221 mln euro. Jednocześnie w cytowanym przez agencję Bloomberg oświadczeniu resort informuje, że projekt gazoportu "to najtańsza opcja", dzięki której będzie można uruchomiać import gazu skroplonego na potrzeby czterech państw nadbałtyckich - Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii.
Choć wszystkie cztery kraje nadbałtyckie deklarują od wielu miesięcy zainteresowanie importem gazu skroplonego i chcą, by terminal powstał, to jednak nie osiągnęły porozumienia co do jego lokalizacji.

W efekcie, oddzielne projekty przygotowują władze Estonii - właśnie w rejonie Talina oraz Litwy, które chcą by powstał pływający terminal regazyfikacyjny w porcie w Kłajpedzie. Zarówno na Litwie jak w Estonii trwają intensywne przygotowania do rozpoczęcia budowy. Pod koniec sierpnia w każdym z tych krajów zapadły kluczowe decyzje dla realizacji inwestycji.

Rada Miasta Kłajpeda ostatecznie zatwierdziła plan inwestycji oraz raport - ocenę oddziaływania terminalu LNG na środowisko. Poza tym - jak podał "The Baltic Course" - spółka Kłajpedos Nafta i Zarząd Portu podpisały porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury portowej tak, by pływający gazoport mógł działać.

Litewski Parlament w czerwcu zatwierdził odpowiednie prawo umożliwiające budowę pływającego terminu LNG, a w kilka tygodni potem minister energetyki Litwy Arvydas Sekmokas przekonywał, że ten projekt umożliwiając import tańszego gazu, może mieć z punktu widzenia geopolityki "większe znaczenie niż planowana budowa tarczy antyrakietowej w Polsce".

Władze Litwy wybrały norweską firmę Hoegh LNG w przetargu na budowę pływającego terminalu LNG i zbiornika na gaz. Projekt ma być w pełni wyposażony i oddany do użytku do końca 2014 roku.

Pod koniec sierpnia również władze północnoestońskiej gminy Joel"htme, w rejonie której działa port Muuga gdzie zaplanowano budowę terminalu, zaakceptowały lokalizację. Jak informował The Baltic Course, na potrzeby inwestycji wybrano obszar obejmujący 300 hektarów. Partnerem estońskich firm JAKO Elering i AS Tallinna Sadam ma być jeden z największych operatorów terminali - firma Vopak.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 141 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP