PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Strategia PGNIG: więcej gazu, więcej klientów

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
31-01-2017 12:18 |  aktualizacja: 31-01-2017 12:42
Strategia PGNIG: więcej gazu, więcej klientów
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Prezes PGNiG Piotr Woźniak zapowiedział, że w ciągu miesiąca powinna być gotowa strategia funkcjonowania spółki. Obecnie trwa „szlifowanie” dokumentu. Czego można się spodziewać po gazowym gigancie?

Z grubsza założenia polityki PGNiG są znane. Firma chce zwiększać EBITDA, przeznaczyć spore pieniądze na rozwój i inwestycje (40-50 mld zł), zwiększyć wydobycie do około 55-60 mln boe. Jednak wydaje się, że na trzy aspekty swojej działalności spółka musi zwrócić szczególną uwagę.

Zachować udział w rynku

Jednym z kluczowych zagadnień, którymi powinna zająć się w nowej strategii PGNiG, jest kwestia zachowania udziałów w rynku. Handel gazem to jedna z najważniejszych sfer działalności PGNiG. Spółka handluje surowcem zarówno na poziomie hurtowym jak i detalicznym. Jej udział w rynku przekracza 90 proc. Jednak zachować ten poziom nie będzie łatwo.

Co prawda nowelizacja prawa energetycznego z lipca ubiegłego roku i obostrzenia dotyczące handlu gazem (wśród najważniejszych zmian w ustawie znalazł się zapis, że obowiązek utrzymywania zapasów gazu będą miały wszystkie handlujące nim firmy), to sprzyjająca dla PGNiG okoliczność. Jednak należy pamiętać, że nic nie jest dane wiecznie i w przyszłości prawo może przecież zostać zmienione. Biorąc pod uwagę, że konkurencja na rynku gazowym rośnie PGNiG ma się nad czym głowić. Zwłaszcza, że należy pamiętać, iż wraz z liberalizacja rynku, pozycja dotychczasowego lidera słabła. Tak było np. w Hiszpanii, czy Wielkiej Brytanii.

Dla PGNiG zachowanie udziałów w rynku jest ważne z kilku względów. Po pierwsze, spółka ma podpisane duże kontrakty na odbiór gazu. Surowiec zakupiony w Rosji czy Katarze trzeba gdzieś sprzedać. A przecież do tego dochodzi własne wydobycie. Utrata rynku oznaczałaby, że PGNiG mógłby zostać z nadmiarem surowca. Co prawda istnieje możliwość renegocjacji kontraktów z dostawcami, ale z pewnością nie wpłynęłoby to pozytywnie na finanse firmy.

Zresztą utrata nawet tylko niewielkiej liczby klientów mogłaby być dla PGNiG kłopotliwa. Kluczowe byłoby to, którzy odbiorcy PGNiG z usług spółki by zrezygnowali. Ogromną większość klientów potentata stanowią bowiem odbiorcy małych ilości gazu (wykorzystujący gaz do gotowania i ewentualnie podgrzania wody). Spółka na nich praktycznie nie zarabia. Co innego odbiorcy przemysłowi. Są oni dla PGNiG prawdziwym skarbem. W ostatnich kilkunastu miesiącach PGNiG podpisywał liczne kontrakty na dostawy gazu, odpowiedzialnemu za kwestie handlowe wiceprezesowi Maciejowi Woźniakowi udało się także kilka spektakularnych „odbić”. Należy się spodziewać, że w nowej strategii taka agresywna polityka nadal będzie kontynuowana. Dla PGNiG posiadanie wielu dużych klientów to warunek kluczowy dla zyskownego funkcjonowania.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 450 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 430 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP