Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Terminal LNG - polska brama do gazowego raju

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
03-05-2014 08:29
Terminal LNG - polska brama do gazowego raju
Fot. (mat. pras. Polskie LNG)

Mimo, że budowa terminala gazowego w Świnoujściu ma wielomiesięczny poślizg, to nie ulega wątpliwości, że to obecnie najważniejsza polska inwestycja infrastrukturalna. Jej znaczenie uwidacznia się zwłaszcza teraz, gdy gazowa wojna Kijowa i Moskwy wisi na włosku. Ta inwestycja to także potwierdzenie rzymskiej maksymy: si vis pacem, para bellum - chcesz pokoju gotuj się do wojny.

Dlaczego warto wybudować terminal? Powodów jest wiele. Najważniejszy to wzrost bezpieczeństwa gazowego Polski. Specjaliści są zgodni, że nawet jeśli terminal byłby wykorzystywany w minimalnym stopniu, lub w ogóle jego znaczenie będzie ogromne. Biorąc pod uwagę, że Kreml uważa surowce za broń, warto mieć odpowiedź na te groźby. A odpowiedzią jest posiadanie możliwości importu gazu z innych niż rosyjskiego kierunku - tak w razie czego.
Po pierwsze budowa terminalu pozytywnie wpłynie na pozycję Polski w negocjacjach zakupu gazu. Zwiększy też liczbę źródeł, z których możliwy będzie import. Dziś sprowadzamy gaz jedynie gazociągami, głównie z kierunku wschodniego, w mniejszym stopniu z zachodniego i południowego. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny.

Jednak Świnoujście może stać się czymś więcej. Eksperci EY w swoim raporcie dot. wpływu terminalu LNG na rynek gazu podkreślają, że terminal pozwoli na dywersyfikację źródeł dostaw i może przyczynić się do obniżenia cen gazu w całym regionie.

- Warunkiem tego, by gaz z terminalu w Świnoujściu popłynął do innych państw jest budowa odpowiedniej przepustowości interkonektorów – czyli rurociągów gazowych łączących Polskę z sąsiadami. Eksperci EY wyliczyli, że między Polską a Litwą może powstać interkonektor o przepustowości do 3 mld m3. Na granicy z Czechami przepustowość może wynieść 2,5 mld m3, a ze Słowacją nawet do 5 mld m3 rocznie. Do Danii przez Morze Bałtyckie może płynąć do 3 mld m3 - tłumaczy Aleksander Gabryś, starszy menedżer w EY.

Walcząc z opóźnieniem

Mimo znaczenie obiektu nie udało się uniknąć zgrzytów w jego budowie. W efekcie terminala będzie miał najpewniej około roczne opóźnienie. Początkowo pierwszy metanowiec do nabrzeża miał przycumować w pierwszym kwartale tego roku. Stanie się to później, jeśli nie wydarzy się nic złego na przełomie tego i przyszłego roku.

Jak informuje spółka Polskie LNG odpowiedzialna za terminal: Inwestycja zostanie ukończona na przełomie roku i będzie gotowa do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku.

KOMENTARZE (10)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP