Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Usługi dodatkowe terminalu LNG nie dla branży LPG

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
23-05-2013 10:50
Usługi dodatkowe terminalu LNG nie dla branży LPG
Fot. Mat. pras.

Dystrybutorzy LPG liczyli, że wejście na nowy rynek LNG ułatwi im terminal w Świnoujściu. Mogą obejść się smakiem. Chyba, że zbudują gazociągi.

Coraz więcej firm z sektora dystrybucji LPG (propan-butan) jest zainteresowanych wejściem na rynek handlu LNG (skroplony metan). Liczą, że powstający w Świnoujściu terminal LNG da im dostęp do tego paliwa. Gra toczy się o zdobycie gazowego rynku tam gdzie budowa gazociągów nie jest opłacalna, a może stać się opłacalna z czasem kiedy zostanie zbudowany popyt na gaz ziemny. Umożliwia to właśnie LNG, które w tej skroplonej postaci można transportować cysternami do odbiorcy.
- Terminal LNG w Świnoujściu w pierwszym etapie działalności będzie posiadał możliwość świadczenia usługi przeładunku LNG na cysterny samochodowe. Obecnie nie jest planowana możliwość przeładunku na cysterny kolejowe. Istnieje jednakże odpowiednie miejsce na terenie terminalu LNG, które pozwoli w przyszłości (jeśli będzie zapotrzebowanie na świadczenie tego typu usługi)) na stworzenie odpowiedniej bocznicy kolejowej - mówi Maciej Mazur, dyrektor biura komunikacji spółki Polskie LNG.

Wiele wskazuje na to, że korzystanie z usług dodatkowych terminala nie będzie proste i może być zarezerwowane tylko dla firm dysponujących siecią gazociągów.

- Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z usługi przeładunku na cysterny samochodowe, jest zawarcie "Umowy o świadczenie usług regazyfikacji usług dodatkowych". Przeładunek na cysterny samochodowe jest usługą dodatkową do podstawowej usługi, czyli regazyfikacji LNG. Istnieje ograniczenie ilościowe na poziomie 5 proc. całego wolumenu LNG dostarczonego przez danego klienta do terminalu - zaznacza Maciej Mazur.

To wzbudza niepokój firm chcących korzystać z dodatkowych usług terminala LNG w Świnoujściu.

- Takie ustalenia spowodują dyskryminację podmiotów nieprowadzących dystrybucji i sprzedaży gazu ziemnego w postaci gazowej. Wykorzystanie terminalu LNG zostanie ograniczone wyłącznie do celów regazyfikacyjnych, przez co zmaleją szanse na dynamiczny rozwój rynku LNG w Polsce. Transport LNG drogą kołową pozwoliłby zasilić odbiorców znajdujących się w tzw. białych plamach, czyli w rejonach pozbawionych sieci gazowej, dla których nie przewiduje się w najbliższej przyszłości gazyfikacji sieciowej. Ograniczenie dostępności terminala dla dystrybutorów LNG zmusi ich do importu tego surowca spoza granic Polski, co przełoży się na cenę i dostępność tego bardzo wydajnego źródła energii - uważa Andrzej Daniluk, manager projektu gazu ziemnego w spółce Unimot Gaz.

Maksymalne moce terminalu LNG możliwe do wykorzystania to 95 000 ton LNG rocznie.

- Wielkość 95 000 ton LNG to raptem ok. 130 mln m sześc. gazu ziemnego. To stanowi wolumen gazu możliwy do zagospodarowania przez kilkadziesiąt średnich lub kilka dużych inwestycji. Oczywiście, taka ilość nie pozwala na znaczący rozwój rynku LNG - mówi Andrzej Daniluk.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP