XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W gazoporcie zamontowano urządzenia do wtłaczania gazu

W gazoporcie zamontowano urządzenia do wtłaczania gazu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W powstającym w Świnoujściu terminalu LNG zamontowano tzw. kolumny nalewcze, za pomocą których skroplony gaz ziemny będzie wtłaczany do zbiorników - poinformował w czwartek PAP rzecznik Polskiego LNG Maciej Mazur.

38-metrowe kolumny zamontowano przy pomocy 100-metrowego dźwigu.

Kolumny nalewcze są wykonane z odpornej na niskie temperatury stali niklowej. Ich średnice to 1,7 m i 2,4 m. Sięgają niemal od dna zbiornika do dachu konstrukcji. Przygotowywane były we wnętrzu zbiornika i podnoszone, czyli stawiane w pionie, za pomocą 100-metrowego dźwigu, którego hak wprowadzono przez otwór w dachu zbiornika.

"Operacja odbyła się bez zakłóceń, trwała ponad trzy godziny. To ważny element montażu wewnątrz zbiornika ogromnych rur, którym wprowadzany będzie płynny gaz " - podkreślił Mazur.

Jak poinformował, w najbliższym czasie odbędzie się kolejna operacja. Zamontowanych zostanie pięć tzw. kolumn pompujących z nierdzewnej stali kwasoodpornej. Będą przenoszone do zbiornika z zewnątrz, przez otwór w kopule dachu, za pomocą tego samego dźwigu.

W tych 54 metrowych elementach, w przyszłości, będą zanurzone pompy niskiego ciśnienia podające LNG ze zbiornika do instalacji regazyfikacyjnych terminalu.

"Zanim zostaną zamontowane, odbędzie się próba ciśnieniowa, która w ramach przyjętych procedur bezpieczeństwa sprawdzi szczelność spoin" - dodał rzecznik.

Kolejną, planowaną operacją na zbiornikach LNG będzie montaż suwnic bramowych na kopułach. Suwnice, o udźwigu 10 ton, mają wysokość 10 m. Rozstaw filarów tworzących punkty oparcia wynosi 20 m, a długość belki suwnicy 30 m (wykracza poza gabaryty zbiornika o około 8 m).

"Suwnice będą w przyszłości służyć do prac konserwatorskich, tak by nie było konieczności zamawiania dźwigów" - tłumaczył Maciej Mazur.

Powstałe w terminalu kriogeniczne, czyli przystosowane do niskich temperatur zbiorniki, służące do magazynowania paliwa pobranego z ładowni statków, to jedne z najciekawszych obiektów terminalu. Każdy ma pojemność 160 tys. m sześć. To największe tego typu obiekty w Polsce. Puste ważą po 70 tys. ton. Ich wysokość od poziomu gruntu do szczytu kopuły wynosi około 52 m, a średnica - 80 m. Konstrukcyjnie przypominają gigantyczne termosy. Warstwa zewnętrzna to żelbetowy korpus złożony ze ścian (grubości 80 cm) i kopuły. W środku tego pancerza powstał drugi zbiornik - stalowy (tzw. zbiornik wewnętrzny). To w jego wnętrzu magazynowany będzie płynny gaz LNG.

Zbiornik ten zbudowany jest z blach niklowych. Na kopułach obu zbiorników znajdować się będą pomosty dachowe. Opierają się one na 35 żelbetowych kolumnach o wysokości do 11 metrów (wysokości poszczególnych kolumn są zróżnicowane ze względu na wypukły kształt kopuły). Na płycie pomostu obsługowego znajdą się urządzenia niezbędne do właściwego funkcjonowania zbiorników, a więc pompy służące do przesyłania płynnego gazu, system zaworów bezpieczeństwa, urządzenia sterujące oraz instalacja przeciwpożarowa.

Terminal LNG ma zostać ukończony na przełomie roku i będzie gotowy do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku. Pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Jest to pierwszy tego typu projekt w Europie Środkowo-Wschodniej. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.

Do jego budowy powołana spółkę celową Polskie LNG S.A.

Oprócz spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę lądowej części terminalu LNG, składającej się z urządzeń rozładunkowych, zbiorników magazynujących skroplony gaz ziemny oraz instalacji do regazyfikacji, w realizację inwestycji zaangażowane są trzy inne podmioty: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W gazoporcie zamontowano urządzenia do wtłaczania gazu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!