W Polsce będziemy kształcić specjalistów LNG

W Polsce będziemy kształcić specjalistów LNG
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dzięki połączeniu sił Akademii Morskiej w Szczecinie i Polskiego LNG młodzież ze szkół średnich, studenci oraz pracownicy branży gospodarki morskiej będą mogli uzyskać w Polsce unikalne na światową skalę kwalifikacje specjalistów LNG.

16 marca br. o godz. 13.00 zostanie podpisane w Świnoujściu porozumienie o utworzeniu Europejskiego Centrum Szkolenia LNG pomiędzy Akademią Morską w Szczecinie a Polskim LNG

Dywersyfikacja dostaw gazu do Polski w świetle ostatniego kryzysu gazowego jest sprawą priorytetową w skali całego państwa. Budowa terminalu gazowego LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu ma zostać zakończona w 2014 roku. Obecnie kończone są projekty budowlane poszczególnych obiektów, raport oddziaływania na środowisko oraz wystąpienia o pozwolenie na budowę.

Odbiory i próby terminalu LNG (port zewnętrzny, stanowisko rozładunkowe, terminal lądowy) rozpoczną się od początku 2014 roku. Do tego czasu należy skompletować i przeszkolić personel terminalu LNG oraz personel innych przedsiębiorstw współpracujących z terminalem (piloci, załogi holowników, załogi statków ratowniczych, itp.). Obsługa i eksploatacja terminalu LNG wymagają najwyższej klasy specjalistów zarówno po stronie lądowej jak i morskiej. Kształcenie kadr morskich w Polsce prowadzone jest w oparciu o przepisy międzynarodowe i regulacje unijne, które stanowią podstawę do wprowadzania w życie polskich aktów prawnych normujących działania w tym zakresie.

Podstawowym aktem prawnym precyzującym zakres procesu kształcenia oraz jego cele, określający poziom wiedzy, umiejętności i wymagania egzaminacyjne, dla różnych kursów i programów szkoleniowych w edukacji morskiej jest Międzynarodowa Konwencja o Wymaganiach w Zakresie Wyszkolenia Marynarzy, Wydawania Świadectw oraz Pełnienia Wacht, STCW 78/95. Konwencja STCW wymaga szkolenia na symulatorach obsługi terminalu LNG oraz szkolenia praktycznego z użyciem rzeczywistych urządzeń.

Przeszkolenie personelu terminalu LNG oraz personelu współpracujących z nim przedsiębiorstw (ok. 500 osób bez załóg statków LNG) wymaga: - zakupu i uruchomienia w Akademii Morskiej w Szczecinie symulatora terminalu LNG. Dzięki polaczeniu sił Akademii Morskiej w Szczecinie i Polskiego LNG młodzież ze szkół średnich, studenci oraz pracownicy branży gospodarki morskiej zyskają bardzo atrakcyjną nową drogę rozwoju zawodowego. Wszyscy będą mogli uzyskać w Polsce unikalne na światową skalę kwalifikacje specjalistów LNG. Ich kariera będzie mogła rozwijać się nie tylko na morzu, w załogach pracujących na statkach. Wielu z tych profesjonalnie wyszkolonych pracowników będzie z powodzeniem znajdować zatrudnienie w lądowej obsłudze terminala.

Centrum Szkolenia LNG będzie się składać z unikalnego w Europie logistycznego połączenia 4 symulatorów nowej generacji. Będą to:

1. Symulator mostków nawigacyjnych w istniejącym już Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego.
Zajęcia z zakresu manewrowania statkami typu Q- FLEX (tankowce LNG) będą prowadzone na wielozadaniowym symulatorze nawigacyjnym wyposażonym w wielkoskalowe mostki nawigacyjne. W Akademii Morskiej zaprojektowano już wirtualny model portu zewnętrznego w Świnoujściu, na którym będą posadowione urządzenia przeładunkowe LNG. Akademia posiada również w bazie danych model tankowca LNG, przy pomocy którego można już realizować manewry wejścia do portu zewnętrznego Świnoujście, zacumowanie statku do urządzeń rozładunkowych.

2. Symulator DP (dynamic positioning system) – symulator umożliwiający pozycjonowanie statku.
Symulator ten jest przeznaczony do szkoleń szyprów oraz załóg statków holowniczych. Celem szkoleń będzie nabycie umiejętności precyzyjnego cumowania gazowca LNG do terminala i urządzeń rozładunkowych w oparciu o specjalistyczne urządzenia służące do dynamicznego, precyzyjnego pozycjonowania obiektów w ruchu.

3. Symulator Technologiczny LNG
Symulator technologiczny będzie przeznaczony do szkoleń pracowników obsługi lądowej terminala. Umożliwi nabycie umiejętności i wiedzy w zakresie technicznej eksploatacji urządzeń zainstalowanych w terminalu w części lądowej, w szczególności w zakresie transferu i magazynowania gazu LNG. Dostarczenie tego symulatora dla potrzeb szkoleniowych planuje Polskie LNG.

Symulator Ładunkowy Statków do Przewozu Ładunków Ciekłych ,symulator łączności z konsolą rzeczywistą (GMDSS), Symulator Terminala LNG w Świnoujściu

Symulator do przewozu i za/wyładunku ładunków ciekłych LNG może być zaprojektowany dla wielu wariantów typów statków. Symulator będzie wykorzystany w zajęciach dydaktycznych przewidzianych dla studentów będących w przyszłości: członkami załóg tankowców LNG odpowiedzialnymi za bezpieczne operacje ładunkowe; kadrą zarządzającą w zakresie głównych operacji zachodzących w trakcie transportu produktów LNG, personelem tankowca i oficerami zgodnie z wymaganiami A-V/1 STCW 78/95 w następującym zakresie: ogólny plan tankowca i jego systemów, kontrolowanie systemów tankowca, kontrolowanie systemu balastowego statku, stateczność i kontrola przeciążeń, które mogą się pojawić w kadłubie statku, użycie urządzeń zapobiegających zanieczyszczeniu środowiska naturalnego poprzez wyładunek naturalnych gazów. Oprogramowanie symulatora terminalu lądowego LNG będzie obrazowało rzeczywisty terminal przeładunkowy LNG/LPG w porcie w Świnoujściu. Symulator terminala przeładunku gazów ciekłych będzie przeznaczony do edukacji ekspertów w zakresie obsługi terminala LNG - ekspertów z zakresu za/wyładunku gazu LNG i personelu obsługującego strefę przechowywania. Kluczowym celem zajęć będzie nabycie przez nadzorującego przeładunek oficera ładunkowego i pracowników lądowych następujących umiejętności: zdolność dystrybucji gazu ciekłego na obszarze terminalu, ustalanie przepustowości rurociągów terminalu, zaznajomienie się ze wszystkimi operacjami, jakie zachodzą w sieci rurociągów systemów terminalu, właściwe reagowanie na zmiany technologiczne i pogodowe w oparciu o możliwości techniczne systemów, ocena możliwych konsekwencji działań personelu, jak również zmian w łańcuchu procesu technologicznego.

Oprogramowanie symulatora łączności z konsolą rzeczywistą symulować będzie wszystkie najważniejsze części i systemy, które są niezbędne do przygotowania i transferu ładunków płynnych w układzie statek-statek i statek-ląd. System łączności umożliwiający komunikację foniczną, jak i transmisję danych pomiędzy symulatorem LNG a symulatorem przewozu ładunków ciekłych LCHS. Symulator umożliwi naukę w zakresie realizacji łączności alarmowych, pilnych i zapewnieniu bezpieczeństwa we wszystkich fazach (obszarach) żeglugi, a szczególności (zgodnie z Konwencją SOLAS): łączności alarmowych w relacji statek – brzegowe centra ratownicze (RCC), łączności alarmowych w relacji brzeg (RCC) – statek, łączności alarmowych w relacji statek – statek, łączności koordynacyjnych pomiędzy statkami a RCC, łączności na miejscu akcji ratowniczej pomiędzy statkami, nadawania sygnałów do lokalizacji miejsca katastrofy, łączności pilnych w relacji statek – RCC związanych z rozlewami olejowymi, łącznością medyczną, problemami technicznymi, itp., transmisję i odbiór morskich informacji bezpieczeństwa (MSI), łączności eksploatacyjnych w relacji statek-statek i statek – brzeg. Każda stacja robocza wyposażona będzie m.in. w: model statku, system ładunkowy (pompy, zawory, rurociągi i zbiorniki), połączenie z terminalem, system balastowy (pompy, zawory, rurociągi i zbiorniki), system rozładunkowy – resztkowy, system mycia zbiorników po ropie oraz system mycia wodą morską, system zbiorników na pozostałości ładunków płynnych na zbiornikowcach oraz system separacji wód zaolejonych oraz system rozładunkowy (ODME), system przewodów wentylacyjnych w zbiorniku, urządzenie i system gazu obojętnego, systemy operacyjne, monitorowania oraz alarmowe: system balastowy, system ładunkowy, odpompowywanie resztek płynnego ładunku, monitorowanie rozładunku ładunku płynnego (ODME System), czyszczenie zbiorników ładunkowych za pomocą system COW, system gazu obojętnego. system kalkulatora ładunkowego dla modelu LCC: zanurzenie, trym, przechył boczny statku, stateczność, siły ścinające, moment zginający.

Utworzenie Europejskiego Centrum Szkolenia LNG umożliwi szkolenie kadr o unikalnych kwalifikacjach zgodnych z potrzebami gospodarki morskiej oraz pozwoli na pełne dostosowanie poziomu kształcenia do międzynarodowych konwencji - STCW, SOLAS oraz MARPOL.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Polsce będziemy kształcić specjalistów LNG

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!