Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W przyszłym roku pierwsi pracownicy gazoportu

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
11-11-2011 12:33
W przyszłym roku pierwsi pracownicy gazoportu
Fot. (mat. pras. Polskie LNG)

Gazoport to największą infrastrukturalna inwestycja w kraju. Za około trzy miliardy złotych powstanie położony najdalej na wschód w UE terminal gazowy. Zbigniew Rapciak, prezes Polskie LNG (spółki odpowiedzialnej za budowę terminala) w rozmowie z wnp.pl mówi o budowie gazoportu, zatrudnieniu pracowników i finansowaniu inwestycji.

Do uruchomienia gazoportu pozostało już niespełna tysiąc dni. Proszę powiedzieć na jakim etapie jest inwestycja. Co się teraz wokół niej dzieje?
- Najważniejsze, że zadania realizowane są zgodnie z harmonogramem. Zostały zakończone prace przy wznoszeniu ścian pierwszego zbiornika na gaz skroplony (LNG) o pojemności 160 tys. m3 i wysokości ok. 15 pięter. Rozpoczęliśmy już betonowanie ścian drugiego zbiornika. Tak jak zaplanowaliśmy – do końca tego roku będą gotowe ściany zewnętrzne obu zbiorników. Warto podkreślić, że ściany pierwszego z nich, dzięki nowatorskiej technologii tzw. slip formingu, czyli szalunku ślizgowego, udało się wybudować w rekordowo szybkim czasie. Dla przykładu, w niedawno otwartym terminalu LNG w Holandii ściany zbiornika budowano półtora roku - u nas udało się to zrobić w miesiąc. Zastosowaliśmy bowiem technologię betonowania ciągłego, zaproponowaną przez naszych inżynierów, doświadczonych w realizacji wielu dużych inwestycji na całym świecie.

Terminal to zarówno część lądowa (gazowa), jak i morska. Co tam się dzieje, trwa przecież budowa części portu?

- Cała inwestycja ma czterech inwestorów. Największym z nich jest nasza spółka - Polskie LNG. Odpowiadamy za budowę terminalu gazu skroplonego wraz z jego połączeniem ze stanowiskiem statkowym. Drugim inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie, który z pieniędzy budżetu państwa buduje m.in. trzykilometrowy falochron. Trzeci inwestor to z kolei Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście odpowiadający za budowę platformy, na której będziemy instalowali urządzenia związane z odbiorem gazu ze statku. Czwartym inwestorem jest spółka Gaz-System, której zadaniem jest połączenie naszego terminalu LNG z tłocznią w Goleniowie i całym systemem przesyłowym.
Generalnie mówimy więc o części morskiej – nazywanej portem zewnętrznym - i części lądowej obejmującej ok. 48 ha, którą stanowi terminal gazu skroplonego - faktycznie oddalony od brzegu morskiego o ponad 800 metrów.

Dlaczego tak daleko w głąb lądu?

- Faktycznie nasz terminal jest jednym z dalej położonych od brzegu. Zadecydowały o tym względy środowiskowe. Chronimy w ten sposób wydmy białe i szare znajdujące się w tej części Świnoujścia, jak i inne występujące tam okazy fauny i flory. Z tego względu gazowiec i terminal LNG będzie dzieliło około 1,5 kilometra.

Uruchomienie terminala planowane jest na połowę 2014 roku. Jednak w tego typu inwestycjach potrzebne wyposażenie zamawia się u producentów znacznie wcześniej. Jak to wygląda u Państwa?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP