PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Złe prawo może utrudnić dywersyfikację dostaw gazu

Autor: wnp.pl (DM)
05-02-2015 10:50
Złe prawo może utrudnić dywersyfikację dostaw gazu
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Na wpisanie do wykazu prac Rady Ministrów czeka projekt nowego rozporządzenia ds. dywersyfikacji gazu. Tymczasem według specjalistów projekt budzi poważne wątpliwości natury interpretacyjnej i jest niespójny.

Według jednej z opinii dostawy gazu z Niemiec traktowane są jako nabycie wewnątrzwspólnotowe. Według innej, dostawy z Niemiec mogą być uznawane za import.
- Rozporządzenie wywołuje wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza co do rozumienia zawartych w nim pojęć importu oraz kraju pochodzenia gazu. Z tych powodów, jego wdrożenie nie jest spójne z zasadami funkcjonowania rynku gazu w Polsce, w tym z nowymi rozwiązaniami prawnymi i biznesowymi mającymi na celu liberalizację krajowego rynku gazu oraz jego pełną integrację z wewnętrznym rynkiem UE - uważa Daria Kulczycka, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

W czym rzecz?

Zacznijmy od tego, że rząd chce aby Polska była bezpieczniejsza gazowo. Można to osiągnąć m.in. w ten sposób, że dywersyfikujemy dostawców gazu. Zresztą mówiło o tym rozporządzenie RM z 24 października 2000 roku. Zgodnie z nim maksymalny udział gazu importowanego z jednego kraju pochodzenia miał sukcesywnie spadać. Np. w latach 2001-2002 udział jednego państwa miał nie przekraczać 88 proc., w latach 205-2009 72 proc., a od obecnego roku już tylko 59 proc.

Takie działania były jak najbardziej uzasadnione. Czym bowiem więcej źródłowych dostawców, tym większe bezpieczeństwo dostaw, a dodatkowo możliwa korzystniejsza cena.

Jednak według specjalistów obecne zasady stosowania rozporządzenia dywersyfikacyjnego powodują, że ten sam gaz sprowadzany do Polski z wykorzystaniem SGT Jamał (gaz można kupić bezpośrednio od Rosjan jak i wykorzystać tzw. rewers) , kwalifikowany na podstawie tych samych przepisów podatkowych (celnych, akcyzowych) jest równocześnie uznawany za nabycie wewnątrzwspólnotowe z UE oraz za import z państw innych niż UE.

Równocześnie taka interpretacja oznacza brak możliwości dywersyfikowania się przez spółki obrotu dostawami gazu sprowadzonego fizycznie z UE do Polski, ponieważ jest to nabycie wewnątrzwspólnotowe wyłączone z reżimu rozporządzenia dywersyfikacyjnego. Przy obecnym stanie transgranicznej infrastruktury gazowej wyłącza to praktycznie możliwość wypełnienia obowiązków tego rozporządzenia.

Co więcej według Lewiatana taka interpretacja rozporządzenia dywersyfikacyjnego, stanowić będzie także barierę regulacyjną dla efektywnego uruchomienie dostaw do Polski gazu LNG z wykorzystaniem budowanego terminala LNG w Świnoujściu.

Wynika to z faktu, że nowe spółki obrotu gazem, które będą chciały sprowadzać do Polski tylko LNG pochodzący co do zasady spoza UE będą musiały dywersyfikować te dostawy za pomocą innych dostaw także spoza UE, czyli w praktyce za pomocą gazu pochodzącego z Rosji. W związku z powyższym terminal LNG w Świnoujściu, którego istotą jest dywersyfikacja dostaw gazu do Polski, przez obecne zapisy rozporządzenia dywersyfikacyjnego i jego interpretację będzie sam podlegał rygorom rozporządzenia dywersyfikacyjnego, co będzie wpływać na poziom jego wykorzystania przez podmioty rynkowe i rzutować na rentowność tej inwestycji.

Nic wiec dziwnego, że specjaliści postulują zmianę albo derogację rozporządzenia.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP