XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zwodowano kadłub pierwszego pływającego terminala LNG

Zwodowano kadłub pierwszego pływającego terminala LNG
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W południowokoreańskiej stoczni Geoje zwodowano kadłub pierwszego w historii pływającego terminala do wydobycia gazu i jego skraplania. Jednostka zamówiona przez koncern Shell ma 488 metrów długości.

Planowane ukończenie Prelude, bo tak nazywać będzie się pływający terminal, ma nastąpić w 2017 roku. Po ukończeniu prac nad kadłubem rozpocznie się montaż całego wyposażenia jednostki, w tym zbiorników do przechowywania gazu.

Po ukończeniu budowy Prelude stanie się największą w historii jednostką pływającą zbudowaną przez człowieka. Shell już planuje zamówienie kolejnych tego typu statków.

Instalacja na jednostce będzie mogła wyprodukować rocznie 3,6 mln ton LNG, który następnie będzie przeładowywany na gazowce. Pierwszym zadaniem, przed którym stanie Prelude będzie eksploatacja złoża gazu około 500 km na zachód od Australii. Ma tam pozostać nawet przez 25 lat.

Choć będzie to największy statek na świecie, to sama instalacja do skraplania gazu i jego przechowywania będzie o wiele mniejsza niż lądowe terminale LNG. Według Shella zajmie ona zaledwie 25 proc. powierzchni normalnych terminali.

Sam statek ma mieć możliwość działania bez względu na warunki pogodowe - będzie mógł wytrzymać przejście cyklonu 5. kategorii.

Choć Shell oficjalnie nie zdradza kosztu budowy jednostki, to analitycy szacują go na około 8 mld funtów.

Według koncernu, pomimo ogromnych nakładów finansowych budowa mobilnych terminali LNG opłaci się ze względu na możliwość ich łatwego przesuwania ze złoża na złoże bez konieczności budowy całej infrastruktury koniecznej do wydobycia i transportu gazu na ląd.

Według prezesa koncernu Petera Vosera, w perspektywie najbliższych 20-30 lat na całym świecie do użytku wejść może nawet kilkadziesiąt tego typu jednostek, które z czasem zastępować będą tradycyjną infrastrukturę wydobywczą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zwodowano kadłub pierwszego pływającego terminala LNG

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!