Gaz pomostem do czystego powietrza. Są dobre przykłady

Gaz pomostem do czystego powietrza. Są dobre przykłady
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

To ambitny projekt ogólnokrajowy, ale chcemy za cztery lata sprawić, aby gaz był dostępny dla 90 proc. społeczeństwa w Polsce - zapowiedział Piotr Woźniak, prezes PGNiG, podczas sesji „Wykorzystanie gazu ziemnego w celu poprawy jakości powietrza”, która odbyła się w trakcie szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach.

  • Blisko 10 tysięcy wniosków zostało dotychczas złożonych w ramach programu wymiany tradycyjnego pieca na paliwo stałe na rzecz ogrzewania gazowego.
  • Gaz może być także wykorzystywany w komunikacji publicznej. Dobrym przykładem są Tychy czy Rzeszów.

W odpowiedzi na zmiany klimatyczne spółki energetyczne stanęły przed wyzwaniem zapewnienia pewnych i niedrogich dostaw energii. Wśród nich jest PGNiG, który proponuje gaz jako paliwo niskoemisyjne.

Czysty gaz, czyste niebo


- Chcemy dotrzeć do niemal wszystkich Polaków. Zachęcamy do korzystania z gazu. Tworzymy alternatywę, pozostawiając im wybór najlepszego rozwiązania energetycznego - powiedział Piotr Woźniak, prezes PGNiG.


PGNiG inwestuje nie tylko w rozbudowę sieci przesyłowej gazu. Spółka uruchomiła także program skierowany do odbiorców indywidualnych, w którym oferuje dopłaty do wymiany nieekologicznych pieców starego typu na nowoczesne kotły gazowe. Dotychczas w ramach tego przedsięwzięcia zostało złożonych blisko 10 tysięcy wniosków. - W ramach programu zrealizowaliśmy już ponad 5 tysięcy wypłat. Przyniosło to konkretne efekty ekologiczne. Dzięki dotychczasowej zmianie źródeł ciepła, zmniejszyliśmy emisję pyłów o około 50 ton i emisję CO2 o około 200 ton - podkreślił Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Konieczność transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej nie jest niczym nowym. Wśród państw, które dały dobry przykład w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, specjaliści wymieniają m.in. Chiny.

- Na rynkach gazu dostrzegamy „efekt Chin”. Wzrasta tam konsumpcja gazu, już teraz ten kraj wyprzedził pod tym kątem m.in. Japonię - powiedział Fatih Birol, dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energii (IEA). - Stało się tak dlatego, że kilkanaście lat temu komunistyczna partia rządząca Chinami stwierdziła, że chce, aby niebo było znów błękitne - dodał.

Jego zdaniem, gaz powinien być najważniejszym „pomostem do czystego powietrza” w miksie energetycznym obok energii wiatrowej i słonecznej. Jest jednak, jak zaznacza, jeden warunek: gaz musi być wykorzystywany w sposób czysty.
- Spotykamy się z problemem, że podczas produkcji i transportu gazu do atmosfery wydostaje się metan. Wszyscy wiemy, że jest to jeden z najsilniejszych gazów cieplarnianych. Potrzebujemy nowych technologii, a spółki energetyczne powinny dokonywać inwestycji, aby zmniejszyć wycieki metanu - wytłumaczył.

Transformacja musi być przemyślana


Jak zaznaczają niektórzy specjaliści, chociaż transformacja energetyczna jest nieunikniona, należy ją przeprowadzać w sposób zrównoważony. Składową transformacji musi być szereg inwestycji w infrastrukturę techniczną, dzięki którym innowacyjne rozwiązania staną się powszechne. Szczególnie chodzi tu o gaz LNG i CNG, który powoli staje się popularny, szczególnie w komunikacji miejskiej.

- Po polskich miastach jeździ obecnie około 400 autobusów na gaz, jednak do końca przyszłego roku ta liczba zwiększy się do 600. W stosunku do reszty Europy i świata wciąż jesteśmy w tyle. Udział autobusów na gaz w ogólnej puli transportu publicznego jest dużo większy w takich miastach jak Paryż, Bruksela czy Madryt - powiedział Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny. - Problemem jest wciąż infrastruktura. Pod tym kątem lepsi od nas są Niemcy, Czesi czy Rosjanie. Czekamy na wdrożenie założeń przyjętej niedawno ustawy o budowie 70 stacji tankowania. Dzięki temu w każdym regionie Polski będzie można zatankować LNG i CNG - dodał.

Dobre przykłady z polskich miast


Już w 1998 r. miasto Tychy, jako jedno z pierwszych w Polsce, kupiło autobus miejski zasilany gazem LPG. Po krótkim czasie zdecydowano się przejść na CNG, który okazał się wydajniejszy i tańszy. Jak ocenił Andrzej Kowol, prezes zarządu PKM Tychy, poza oczywistymi skutkami ekologicznymi, transformacja dała spółce przewagę nad konkurencją. Kolejne plany są związane z wykorzystywaniem własnych źródeł gazu.

- Chcemy wykorzystywać w autobusach biogaz z wysypisk śmieci i metan z oczyszczalni ścieków. Dwie spółki miejskie w Tychach, które zajmują się odbieraniem ścieków i składowaniem odpadów, produkują rocznie około 7 mln m sześc. biogazu i metanu. Trzeba go oczywiście oczyścić i wymieszać z czystym paliwem, ale jest to dla naszej floty ilość wystarczająca - zapowiedział prezes Kowol. - Mamy więc element synergii: oszczędność środowiska i oszczędność dla firmy.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gaz pomostem do czystego powietrza. Są dobre przykłady

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!