Budowa połączenia gazowego z Litwą, gazociągów korytarza gazowego północ-południe i rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu - to część założeń strategii Gaz-Systemu do 2020 r. Tylko inwestycje w latach 2015-2018 r. szacowane są na ok. 3 mld zł.
Jak mówił, celem Gaz-Systemu do 2020 r. jest budowa gazociągów i interkonektorów (połączeń gazowych na granicach państw) w ramach europejskiego korytarza północ-południe. Korytarz ten połączy budowany terminal LNG w Świnoujściu - przez południową Polskę, Czechy, Słowację i Węgry - z planowanym terminalem Adria LNG w Chorwacji. Ma on zapewniać państwom Europy Środkowo-Wschodniej bezpieczeństwo energetyczne - w razie problemów z dostawami gazu możliwy będzie transport surowca między sieciami gazowymi różnych państw.
Polska ukończyła już budowę interkonektora, który łączy nasz kraj z Czechami w Cieszynie. Ma on niewielką przepustowość, ale istnieje projekt jego rozbudowy. Gaz-System rozważa też budowę połączenia ze Słowacją.
"Ten korytarz, niezależnie od tego, czy przez połączenie Polski z Czechami, czy ze Słowacją, zostanie zrealizowany. (...) Wszystkie brakujące gazociągi, ok. 500 kilometrów, dobudujemy. Nie chciałbym dzisiaj przesądzać, czy to będzie przejście tylko z Czechami, czy ze Słowacją, czy jednym i drugim krajem. Najlepiej byłoby mieć jednak połączenie z dwoma partnerami" - powiedział Chadam.
Dodał, że jest mało prawdopodobne, aby nie została zrealizowana rozbudowa interkonektora gazowego z Czechami powyżej przepustowości 2,5 mld metrów sześciennych rocznie (obecnie jest to 0,5 mld metrów sześc.). Wskazał, że inwestycja ta powinna być zrealizowana do 2016 r. "Ale w zależności od rozwoju sytuacji może się przesunąć do 2020 r." - zaznaczył.
Elementem strategii spółki są też możliwe inwestycje związane z eksploatacją gazu łupkowego. "Przygotowaliśmy analizę, co musielibyśmy zrobić, gdyby ten gaz łupkowy się pojawił. Jesteśmy przygotowani, żeby inwestycje takie zrealizować" - powiedział prezes.
Wstępna koncepcja rozbudowy polskiej sieci gazowej, w sytuacji eksploatacji złóż gazu łupkowego w Polsce, zakłada budowę ponad 1 tys. km gazociągów (na odcinkach Rozwadów-Tworzeń, Reszki-Gustorzyn, Wronów-Gustorzyn, Wronów-Pogórska Wola i Odolanów-Taczalin).
Strategia zakłada też rozszerzenie możliwości magazynowania gazu i "wejście w obszar energii elektrycznej". "Chodzi o blok CCGT (ang. Combined Cycle Gas Turbine) na terminalu LNG. (...) Chcemy przez to poprawić efektywność terminala. Gaz w nim ma minus 160 st. C. Żeby go ogrzać do temperatury, by mógł płynąć w rurach, musimy użyć albo 1-2 proc. gazu, albo wodę morską, która w przypadku Bałtyku jest zimna i mało efektywna, albo stworzyć układ kogeneracyjny, który będzie produkował prąd, a ciepło będzie wykorzystywane do ogrzewania gazu. Chcemy zastosować ten ostatni model. Prowadzimy analizy techniczne i prawdopodobnie w przyszłym roku utworzymy do tego projektu spółkę celową" - powiedział Chadam.
Jak mówił, w ramach planowanych inwestycji zakończenie budowy interkonektorów Polska-Słowacja i Polska-Litwa nastąpi w 2017 r., a rozbudowa terminala LNG najwcześniej w 2018 r.
W ramach strategii Gaz-Systemu do 2014 r. realizowana jest budowa 1 tys. km gazociągów i uruchomienie tzw. wirtualnego rewersu na gazociągu jamalskim. "Uruchomienie rewersu będzie miało miejsce w tym roku" - zaznaczył Chadam.
Tzw. wirtualny rewers to możliwość odbioru gazu nie bezpośrednio od kontrahenta, ale z przeciwnego kierunku; w przypadku Polski oznaczałoby to możliwość odebrania zakupionego w Niemczech gazu z rosyjskich dostaw.
Chadam dodał, że wartość programu inwestycyjnego Gaz-Systemu na lata 2009-2014, łącznie ze spółką zależną Polskie LNG, to ok. 8 mld zł. "Jestem przekonany, że będzie to jednak mniej - myślę, że o ok. 1 mld zł. Zobaczymy jeszcze, jakie będą ceny stali, rur. Od tego dużo zależy. (...) Jesteśmy w stanie dużo zaoszczędzić dlatego, że podnieśliśmy konkurencję na rynku dostaw rur. A rury to ok. 40-50 proc. ceny rurociągu" - powiedział Chadam.
Prezes szacuje, że inwestycje w latach 2015-2018 r. w budowę połączeń w ramach korytarza północ-południe i w tłocznie gazu wyniosą do 3 mld zł.
1 lipca br. strategia została zaopiniowana pozytywnie przez radę nadzorczą spółki.
Gaz-System zarządza majątkiem o wartości ok. 5 mld zł, na który składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. ponad 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia. Spółka zatrudnia ponad 2 tys. osób. Jest również właścicielem spółki Polskie LNG, która została powołana do budowy i eksploatacji terminalu skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Gaz-System: do 2020 r. nowe połączenia gazowe Polski