PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gazowe obligo nie zadziała bez częściowej zmiany sprzedawcy

Autor: Iweta Opolska, Obszar Strategii i Zarządzania Projektami PKN ORLEN
18-12-2012 10:09

Obligo giełdowe wzbudza duże emocje zarówno wśród jego zwolenników, jak i przeciwników. Pierwsi widzą w nim szansę na stworzenie liberalnego rynku gazu, poprawę konkurencyjności polskiego przemysłu i szansę na uniknięcie przez Polskę wysokich kar, zapowiedzianych przez Unię za niewdrożenie trzeciego pakietu energetycznego. Drudzy obawiają się wysokich kosztów transakcyjnych czy porażki mechanizmu obliga wobec braku popytu ze strony kupujących. Jak skonstruować obligo, żeby był wilk syty i owca cała?

Jak nie zawieść zwolenników
Przed obligiem postawiono ambitny cel: zliberalizować sektor gazowy. Zadanie tym trudniejsze, że nie udało się to jego wielkim poprzednikom (unbundling, zasada TPA), a próby uwolnienia rynku gazu podejmowane w Polsce mają historię około 10-letnią.

Czy z obligiem liberalizacja może się udać? Ciężko przewidzieć, ale z pewnością można zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu.
Czynnikiem sukcesu jest skala oddziaływania obowiązku giełdowego, czyli poziom obliga. Im większy, tym wyższa szansa, że liberalizacją „zarazi się” szersza część rynku. Ograniczając poziom obliga do np. 15-30% zmniejszamy szansę na transparentne i obiektywne kształtowanie cen przez giełdę, a przynajmniej ograniczamy jego rolę do niewielkiej części rynku. Rynek (w tym giełdowy) ze swoimi prawami podaży i popytu jest jedyną alternatywą dla taryfikacji. Uwolnienie cen może się odbyć tylko w warunkach konkurencyjnych.

Bardzo istotnym warunkiem sukcesu obliga jest uwolnienie strony popytowej z długoterminowych kontraktów, aby mogła skorzystać z dobrodziejstw konkurencyjnego rynku i kupiła gaz oferowany na giełdzie. Sposób na uwolnienie został wymyślony i implementowany do istniejącego prawa energetycznego: procedura zmiany sprzedawcy. Aby procedura zadziałała dla wszystkich odbiorców, należy uzupełnić zapisy prawa o mechanizm częściowej zmiany sprzedawcy. Dlaczego potrzebna jest opcja częściowej zmiany sprzedawcy? Dlatego, że duzi odbiorcy (przemysł) nie mogą w 100% zrezygnować z odbioru od dotychczasowego głównego dostawcy, gdyż nie znaleźliby tak dużego wolumenu gazu na giełdzie czy u alternatywnych dostawców, których skala działalności jest wciąż niewielka. Nie mogą też kupić dodatkowych ilości gazu, gdyż zapotrzebowanie na paliwo gazowe zostało już zakontraktowane na wiele lat, a umowy opatrzone są klauzulą take-or-pay (czyli obowiązkiem odbioru minimalnych ilości rocznych / miesięcznych gazu pod groźbą wysokich kar). Stąd dla przemysłowych odbiorców gazu zapis o prawie do zmiany sprzedawcy pozostaje więc martwy, a to przecież duzi odbiorcy w innych krajach europejskich najszybciej stawali się uczestnikami i współtwórcami konkurencyjnego rynku. Bez procedury częściowej zmiany sprzedawcy w Polsce na giełdzie gazu nie będzie popytu ze strony kluczowych uczestników rynku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 968 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 455 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.