PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Maciej Małecki o śmiałej wizji połączonego Orlenu i Lotosu

Autor: bad
12-03-2019 22:06 |  aktualizacja: 12-03-2019 22:19
Maciej Małecki o śmiałej wizji połączonego Orlenu i Lotosu

Podstawowym argumentem za konsolidacją jest uzyskanie tzw. efektu skali, czyli zwiększenia mocy koncernu po to, żeby mógł skutecznie rywalizować na rynku europejskim i światowym

Fot. mat. pras. /PTWP

- Po połączeniu Orlen i Lotos będą miały nie tylko znacznie większe możliwości przerobu ropy niż węgierski MOL czy austriacki OMV. Połączony koncern zbliży się do tak ważnych graczy jak hiszpański Repsol, będzie miał 80 proc. jego możliwości przerobu - zwraca uwagę Maciej Małecki, poseł PiS i przewodniczący sejmowej Komisji Energii i Skarbu Państwa.

  • Poseł PiS podkreśla, że fuzje spółek paliwowych to trend ogólnoświatowy.
  • Podstawowym argumentem za konsolidacją jest uzyskanie tzw. efektu skali - uważa Maciej Małecki.
  • Cele strategiczne rządu dla sektora paliw są takie same jak w przypadku gazu. Chodzi o zapewnienie Polsce bezpieczeństwa energetycznego - dodaje.
Maciej Małecki, poseł PiS, przewodniczący sejmowej Komisji Energii i Skarbu Państwa przewiduje, że utworzenie największego w naszej części Europy koncernu paliwowego w Polsce nie będzie się podobało naszym konkurentom.

- Nie będzie się też podobało dostawcom rosyjskim, bo dzisiaj ze strony spółek rosyjskich, które sprzedają ropę naftową, wygodne jest, żeby u tego samego dostawcy ścigały się w ofertach Orlen i Lotos. To jest korzystne dla tego, kto sprzedaje ropę, ale dla polskiego odbiorcy jest to niekorzystne - wyjaśnia w rozmowie Radiem Maryja Maciej Małecki. - Dlatego właśnie, żeby to zmienić, w lutym ubiegłego roku Orlen i skarb państwa podpisały list intencyjny w sprawie przejęcia przez Orlen kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos - dodaje.

Czytaj też: Lotos pobił własny rekord. Najlepszy wynik w historii rafinerii

W jego opinii podstawowym argumentem za konsolidacją jest uzyskanie tzw. efektu skali, czyli zwiększenia mocy koncernu po to, żeby mógł skutecznie rywalizować na rynku europejskim i światowym. - Większa skala sprawi też, że będziemy bardziej odporni na okresy dekoniunktury - zaznacza przewodniczący sejmowej Komisji Energii i Skarbu Państwa.

Maciej Małecki zwraca uwagę, że po połączeniu Orlen i Lotos będą miały nie tylko znacznie większe możliwości przerobu ropy niż węgierski MOL czy austriacki OMV. Połączony koncern zbliży się do tak ważnych graczy jak hiszpański Repsol - będzie miał 80 proc. jego możliwości przerobu.

Czytaj też: Czy Lotos i inne spółki skarbu państwa tracą, odkąd rządzi PiS

NA GIEŁDZIE

Polski Koncern Naftowy ORLEN SA [PKN]

kurs:

102.0000 PLN 0.7000 (0.69%)

Notowania | Analiza techniczna


Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

91.0000 PLN -0.5000 (-0.55%)

Notowania | Analiza techniczna


KOMENTARZE (15)

  • dudek 2019-03-12 22:43:03
    uff, co za dyletant . jak ten z PIPCh
    • Specjaliści XD 2019-03-13 08:47:54
      Jakiś argument, czy to tylko taki wysryw z nudów?
  • NAPRAWDĘ? 2019-03-13 09:00:19
    "Spółki nie będą musiały ze sobą rywalizować, ale będą mogły obniżyć koszty zakupu ropy czy usług" , ciekawa koncepcja na nowy podręcznik mikroekonomii, bo w starym uczą, że jeśli spółki nie muszą konkurować to i nie muszą obniżać kosztów ani podnosić jakości usług
    • Jang. 2019-03-15 13:59:35
      gdyby Kolega uczony na starych podręcznikach miał dwa sklepy o podobnym asortymencie i w tym samym regionie to konkurencję cenową pomiedzy swoimi sklepami traktowałby jako pożyteczną dla ich rozwoju i modernizacji?? Bo Lotos i PKN "konkurowały" w zabiegach prezesów o wizerunek i wycinały się nawzajem przy każdej okazji.Naszym kosztem........Czyli podatnika.Służę przykładami...
  • woj 2019-03-13 10:00:14
    To niby konkurencja jest zła.
    • keram777 2019-03-13 12:37:32
      Dla jasności; konkurowały będą połączony Orlen i Lotos z koncernami zachodnimi, które przecież są "mocno" obecne na rynku polskim !!! Proste ? Konkurencja to nie bożek, ważne są też inne czynniki makroekonomiczne, społeczne, ale też kwestia strategicznego bezpieczeństwa naszego Państwa.
      • M. 2019-03-13 14:36:19
        Żaden z tych "zachodnich" koncernów nie sprowadza paliwa do Polski. Kupowali w Orlenie lub Lotosie. Teraz będą kupowali u jednego producenta. Dostrzegasz subtelną różnicę? Paliwa nie produkuje się na stacji paliw i nie o konkurencję w tym zakresie chodzi.
      • Do M 2019-03-13 18:40:33
        Spokojnie zatankujesz swojego starego opla w dieslu za mniej niż 7 PLN na całe szczęście nie ma już PO w rządzie i nigdy nie będzie !
      • M. 2019-03-14 14:06:58
        Z twoją głową wszystko dobrze? Po co czytasz artykuły na wnp skoro ich nie rozumiesz? Obrażać innych łatwiej ci będzie na wp czy onecie. Skoro tak dobrze wiesz czym jeżdżę to może wiesz też ile zarabiam, gdzie pracuję i jak się nazywam?
      • Jang. 2019-03-15 13:45:32
        do M....Ale mogą też sprowadzać /jeśli "monopol" przegnie/ paliwa z pobliskich Polsce rafinerii Wokół jest ich cała gromada...Widać nasze rafinerie są tańsze i dopóki będą oferować paliwa po normalnych cenach doputy nic w paliwach się nie zmieni.....A monopol najsilniej w miejscach sprzedaży końcowych widać Czyli w stacjach
      • M. 2019-03-15 14:23:42
        Wielokrotnie były sytuacje kiedy paliwo z polskich rafinerii było droższe niż u sąsiadów ale na import decydowano się tylko do stacji leżących najbliżej granicy.
      • Jang. 2019-03-16 13:36:03
        do M-ponownie..Sposób transportu to kwestia ekonomii projektu.Białoruś chciała zainstalować rurociąg na ON wywołując panikę w n. władzach...Taki sam rurociąg można poprowadzić w Unii zarówno z rafinerii niemieckich jak węgiersko-słowackich itd Strategicznym celem jest klient. A ten znajduje się na stacji paliw.
      • Obywatek 2019-03-16 21:45:24
        Kolego, piszesz bzdury, po pierwsze wszystkie zachodnie koncerny kupują paliwo z Lotosu lub z Orlenu po drugie sprzedanie udziałów spółce w której skarb państwa może będzie miał 37% jest poważnym osłabieniem bezpieczeństwa energetycznego Polski
  • Biały 2019-03-13 10:02:13
    Gość jest absolwentem historii na KUL, więc nie wymagajmy naukowych wywodów.
  • Obywatel 2019-03-16 21:37:35
    Połączenie Orlenu z LOTOSEM to sprzeniewierzenie majątku Narodowego!!! To działania na szkodę Polski i Narodu!!!! Jak można oddać pełną kontrolę firmy energetycznej!!!! Stanowcze Nie! Dla Grabieży Ojczyzny!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.115.55
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

31 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 168 ofert w bazie

397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.