XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Plany resortu transportu ws. finansowania gazoportu

Plany resortu transportu ws. finansowania gazoportu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Resort transportu chce przesunąć ponad 111 mln zł, czyli część środków przeznaczonych w tym roku na prace związane z budową terminalu LNG w Świnoujściu na przyszły rok. Trwają konsultacje społeczne w tej sprawie.

W Świnoujściu trwa budowa terminalu LNG, czyli instalacji do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Na budowie są opóźnienia. Zgodnie z zawartym przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo kontraktem na dostawy LNG z Kataru, pierwszy transport ma dotrzeć do Świnoujścia w drugim półroczu 2014 r.

Projekt uchwały Rady Ministrów dotyczy wydłużenia okresu finansowania inwestycji do końca przyszłego roku. Środki mają być wydane m.in. na pogłębienie i poszerzenie istniejącego toru do parametrów wymaganych dla gazowców LNG, a także na pogłębienie i oczyszczenie nowego toru wejściowego oraz wykonanie obrotnicy statków.

Zdaniem autorów projektu uchwały, zmiany dotyczą wydłużenia finansowania inwestycji i nie mają wpływu na jej całkowitą wartość.

Rzecznik prasowy resortu transportu Mikołaj Karpiński pytany w piątek przez PAP, czy przesunięcie środków jest związane z szukaniem oszczędności w budżecie państwa, w przesłanej odpowiedzi napisał: "Nie chęć oszczędności 111 mln zł, tylko kolejność i porządek wykonania działań (właściwa głębokość toru podejściowego i obrotnicy) jest powodem tego. Wydatkowanie tej kwoty nastąpi nie w tym, lecz w 2014 r. Tak więc możliwość niewydania w tym roku 111 mln zł nie wynika z konieczności oszczędzania, zadanie zostanie wykonane, kwota będzie wykorzystana w 2014 r.".

Zdaniem Karpińskiego "w tej chwili konsultowana jest nowelizacja programu, która zakłada wykonanie ostatnich zadań w 2014 roku. Takie rozłożenie prac jest logiczne i zasadne z punktu widzenia racjonalności wydatkowania środków finansowych, ponieważ efekt pożądany (właściwa głębokość toru podejściowego i obrotnicy) musi nastąpić bezpośrednio przed wejściem pierwszego gazowca do portu".

Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jest inwestorem budowy falochronu osłonowego w Świnoujściu, poinformowała PAP, że zakończenie pogłębiania i poszerzania toru planowane jest w 2014 r.

W czerwcu br. Polskie LNG informowało, że budowa jest opóźniona o blisko cztery miesiące w stosunku do harmonogramu, przewidującego otwarcie terminalu 1 lipca 2014 r. Główną przyczyną późnienia były bankructwa wykonawców w sezonie budowlanym 2012 r.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Spółką celową powołaną do budowy terminalu LNG jest Polskie LNG.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Plany resortu transportu ws. finansowania gazoportu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!