Uruchomienie pływającego terminalu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) w Kłajpedzie pozwoliło Litwie na uzyskanie niezależnego źródła dostaw gazu. Niebawem podobne instalacje powstaną w Kaliningradzie i w Estonii.
Inny terminal z wykorzystaniem FSRU będzie funkcjonował w Grecji w porcie Aleksandropolis na Morzu Egejskim. Również na Morzu Egejskim do eksploatacji w tureckim terminalu Cakmakli został wprowadzony FSRU „GDF Suez Neptune” o pojemności 145 000 m3, przetwarzający 21 mln m3 gazu dziennie.
Pierwsze statki do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (FSRU- -Floating Storage and Regasification Unit) weszły do eksploatacji w 2007 r., ich historia jest więc dość krótka, jednak zalety tych pływających zakładów produkcyjnych spowodowały szybki rozwój tej specyficznej kategorii jednostek zaprojektowanych dla potrzeb przemysłu naftowego. Świadczy o tym liczba FSRU będących obecnie w użytkowaniu i przewidzianych do oddania do eksploatacji.
Podstawowym parametrem, który przemawia za FSRU jest niższy koszt regazyfikacji. Według danych Międzynarodowej Unii Gazowniczej z 2016 r. średnia ważona kosztu regazyfikacji na statku wynosiła 78 dolarów za tonę gazu w porównaniu z 334 dolarami za tonę w terminalu lądowym.
Drugą ważną przewagą jest mobilność i elastyczność wykorzystania FSRU – można je lokować w różnych miejscach, zależnie do aktualnego zapotrzebowania, łatwo można dopasować ich zdolność produkcyjną do lokalnych warunków.
W Indonezji proponuje się dostarczanie gazu na wyspę Bali za pomocą mniejszej jednostki FSRU, która będzie zmieniać lokalizację i docierać do miejsc, w których poprzednio nie było źródeł zaopatrzenia. Podobnie jak FPSO, pływające bazy produkcji wstępnego oczyszczania, magazynowania i przeładunku ropy lub gazu, pierwsze FSRU były przebudowanymi tankowcami, jednak obecnie są to jednostki od początku zaprojektowane do potrzeb regazyfikacji. Najczęściej pojemność zbiorników wynosi 145 000 m3, ale Fox Petroleum planuje wykorzystanie w Indiach statku o pojemności 330 000 m3. Kilkanaście jednostek FSRU jest eksploatowanych w Azji Południowo-Wschodniej (Indie, Pakistan i Indonezja).
W Afryce terminale FSRU są czynne w Ghanie, Wybrzeżu Kości Słoniowej i w Nigerii. W Ameryce Łacińskiej dostawy nowych statków zostaną zrealizowane bądź w tym roku (Brazylia), bądź też w przyszłym (Urugwaj, Puerto Rico). W budowie FSRU specjalizują się stocznie południowokoreańskie Samsung Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Hyundai Heavy Industries.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rośnie liczba FSRU na świecie