W Europie działa 19 terminali regazyfikacyjnych LNG. Najwięcej, bo aż 6 znajduje się w Hiszpanii, która jest liderem importu LNG w Unii Europejskiej. Terminal w Świnoujściu będzie pierwszym gazoportem regazyfikacyjnym w tej części Europy, umożliwiając Polsce odbiór drogą morską skroplonego gazu ziemnego praktycznie z dowolnego kierunku na świecie.
- Polskie LNG: budowa terminalu LNG.
- Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM: budowa połączenia z systemem gazociągów.
- Urząd Morski w Szczecinie: budowa infrastruktury zapewniającej statkom dostęp do portu, w tym m.in. toru wodnego i falochronu o długości 3 km.
- Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście: budowa infrastruktury portowej, w tym stanowiska statkowego oraz infrastruktury umożliwiającej zamontowanie przez spółkę Polskie LNG instalacji do przesyłu gazu ze statku do terminalu.
Terminal LNG powstanie na terenach portowych w prawobrzeżnej części Świnoujścia, w dzielnicy Warszów. Decyzja o miejscu inwestycji została podjęta w grudniu 2006 r. przez zarząd PGNiG, na podstawie szczegółowych analiz przeprowadzonych przez międzynarodowe konsorcjum firm doradczych i ekspertów.
Główne czynniki, które wpłynęły na wybór lokalizacji to: uregulowana sytuacja prawna gruntów pod budowę terminalu (tereny są własnością portu, gminy i nadleśnictwa i są wolne od praw osób trzecich), dobry dostęp do infrastruktury technicznej, najkrótsza droga transportu LNG, zapotrzebowanie na gaz w regionie północno-zachodnim kraju.
Zdolność regazyfikacyjna terminalu będzie sięgać 5 mld m3/rok z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3/rok, co w przybliżeniu będzie stanowić ok. 50% rocznego prognozowanego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Terminal obsługiwać będą tankowce LNG (metanowce) o pojemności do 216 000 m3.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W Europie działa 19 terminali LNG, najwięcej w Hiszpanii